בכל רכב מודרני קיימת מערכת בטיחות הכוללת חיישנים, רדאר ומצלמות. מערכת זו מעבירה מידע גם למחשב ניהול המנוע לשליטה על מהירות הרכב במידת הצורך. למערכות אלו נדרש כיול בכל מקרה של החלפת השמשה או חלילה תאונה שפגעה בכל אחד מחיישני המערכת.
אם מופיעה לכם שגיאה בלוח השעונים שיש תקלה במערכת אז תדעו שהמערכת עלולה לא לעבוד כשצריך אותה כדי למנוע תאונה ולכן חשוב לפנות למוסך המתמחה בכך ולבצע כיול בהקדם. בעמוד זה אסביר על תהליך הכיול, על החשיבות של דיוק בכל פרט וביצועו במוסך שבאמת מתמחה בכך עם הציוד המתאים.
בעבודתי במוסך, כיול ADAS הוא דבר הנעשה בשגרה היומיומית הכוללת כיול והגדרה מחדש של חיישנים, מצלמות, רדאר ומערכות לידאר (LiDAR). כל רכב שמגיע למוסך מביא איתו מספר אתגרים ותהליך הכיול הוא המפתח למיצוי מלוא הפוטנציאל של תכונות הבטיחות המתקדמות הללו ברכב.
סוגי המערכות והחיישנים ב-ADAS
- בקרת שיוט אדפטיבית (ACC) היא מערכת המשתמשת ברדאר וחיישנים כדי לשמור מרחק מהרכב שמלפנים. כאשר יש מרווח מספק, המערכת תאפשר האצה של הרכב.
- בלימת חירום אוטונומית (AEB)
- אזהרת התנגשות קדמית (FCW)
- מערכת לראיית לילה (NVS)
- סיוע לשמירה על נתיב
מערכת ADAS נחלקת למספר קטגוריות ובכל אחת מהן הכיול נעשה באופן שונה.
כיול סטטי
בכיול סטטי הרכב עומד במוסך בצורה ישרה כאשר הגלגלים מופנים ישר, הדלתות סגורות והרכב ריק מחפצים שיהיה ככל הניתן קרוב למשקלו המקורי מהיצרן והדיוק כאן הוא חשוב מאוד. יש חשיבות רבה להקפיד על ההוראות המחמירות של היצרן וכאן אני יכול לומר שרוב המוסכים בהם נתקלתי לא עושים זאת. בכל כיול שאני מבצע אני תמיד מקפיד בקפידה על הוראות היצרן. ההוראות כוללות בדיקה של לחץ אוויר תקין בגלגלים, כיבוי אורות וניקוי של השמשה הקדמית.
יש גם כללים עבור שטח המוסך עצמו בו מבוצע הכיול. חשוב שיהיה סטרילי, נקי ולא יהיו השתקפויות אור או חפצים כמו מראות המחזירים אור ועלולים לשבש את כיול המצלמות במערכת הבטיחות של הרכב.
נכתב על ידי:
יוסי אהרון
בלוגר; מתכנת ואיש מחשבים; בעלים של רכב פיג'ו וחובב המותג בעל הכרות עם כמעט כל דגמי פיג'ו ומנועיהם השונים. הכרות נרחבת עם כלי דיאגנוסטיקה ואבחון תקלות. קראו עוד »
כתיבת תגובה