כאשר נדלקת נורת מנוע כתומה בלוח השעונים אז זה יעיד על תקלה עליה מחשב הרכב מתריע. למרות שמה של הנורה המפורסמת, לא בהכרח יהיה מדובר בתקלת מנוע. כדי לדעת מהי התקלה, יש צורך לחבר סורק לרכב שיציג לנו קוד תקלה. קיימים מגוון סורקי תקלות לרכב והם נבדלים באיכותם ותכונותיהם כמו כן התמיכה שלהם ברכבים השונים.
בעמוד זה אסביר על סורקי תקלות לרכב ואתן המלצות לסורקים שונים. יש לציין כי אני לא לוקח אחריות על השימוש שתעשו במידע הניתן בעמוד זה. שימוש במידע זה הוא על אחריותכם הבלעדית בלבד.
מאמר זה פורסם בתאריך 01/2017 ועודכן לאחרונה בתאריך 02/2024
OBD2 היא מערכת שהוצגה לראשונה בשנת 1996 בעקבות חוק פדרלי שיצא בארה"ב ומטרתה להציג מידע ולספק נתוני אבחון מהרכב. סורקי OBD2 מתחברים אל הרכב באמצעות חיבור 16 פינים ועוזרים למכונאים לזהות בעיות ברכב על ידי קריאת קודי תקלות אבחון (DTC) אותם זיהה מחשב הרכב ממידע הנאסף על ידי חיישנים שונים. קודים אלה מספקים תובנות לגבי תקלות במנוע, תיבת ההילוכים, מערכת הפליטה ורכיבים קריטיים אחרים.
סורקי OBD2 מלבד שהם קוראים את קודי התקלות ברכב, הם גם יכולים להסיר אותם ממחשב הרכב אך כמובן דבר זה צריך להיעשות אך ורק לאחר תיקון התקלה, אחרת קוד התקלה יחזור יחד עם נורת המנוע בלוח השעונים.
כאחד שיש לו הכרות ארוכת שנים עם רכבי פיג'ו וכל דגמיהם לאורך השנים, את ההכרות הראשונית שלי עם סורקי תקלות לרכב התחלתי לפני כעשור עם תוכנת דיאגנוסטיקה של פיג'ו-סיטרואן. יש לי חברים ביוון שהם מכונאים לכן כאשר הייתי מבקר אותם, נחשפתי לעבודתם במוסך ולמדתי על רכבים אלו. הם גם ביקשו את עזרתי כאיש מחשבים.
בזמנו, כאשר סריקת התקלות הייתה נעשית דרך מחשב נייד, עשיתי שימוש בתוכנות סריקה בשם PP2000 ו-לקסיה (Lexia) יחד עם מתאם מיוחד המיועד לרכבי פיג'ו וסיטרואן. תוכנה זו עבדה על מערכת הפעלה ווינדוס XP שרצה על 32 ביט לכן לא יכולה לעבוד כיום על מערכת הפעלה מודרנית כמו ווינדוס 10 או 11. יצא לי בהמשך להריץ את התוכנה על מכונה וירטואלית ויחד עם מתאם היא הצליחה לעבוד, הציגה שגיאות, אפשרה איפוס תקלות ואף ביצוע כיול לרכיבים שונים.
רכב נוסף בו נתקלתי הוא פיג'ו 306 בשנתונים הראשונים (1996) בו ניתן למצוא מחבר כניסה ייחודי של 2 פינים, זה פרוטוקול שהקדים את ה-OBD והוא עובד בצורה די מעניינת. כדי לקרוא קוד תקלות במערכת זו יש צורך לעשות סריקה בסורק הייעודי Haynes PFCR. דרך נוספת לקרוא את קוד התקלות ברכב זה הוא באמצעות אוסצילוסקופ. ניתן אף לחבר נורה אל השקע ולקרוא את החיווי שלה, כפי שנעשה בקוד מורס.
סורקים ישנים לרכבים ישנים לפני שהוצג ה-OBD2, קשה להשיג כיום ולפי דעתי לא שווה את זמן ההתעסקות. אז ברכבים ישנים (גרוטאות / רכבי אספנות?) ללא סורק מתאים, עדיף שמכונאי מיומן יאתר את התקלה בכוחות עצמו מאשר להשקיע זמן בדיאגנוסטיקה שלהם אלא אם כן יש רכב שבאמת בעל ערך ושווה זאת לבעליו. בעמוד זה אתמקד בסורקי OBD2 שהם אוניברסליים ונמצאים בכל רכב כיום.
ELM327 – סורק קטן וזול אך היזהרו מזיופים
הסורק הזול ביותר שתוכלו למצוא הוא התקן קטן המבוסס על ה-ELM327 המתחבר לשקע ה-OBD2 ברכב ומגיע עם קישוריות בלוטות' למכשיר הנייד. ישנם מספר אפליקציות התואמות לסורק זה. יש לציין כי מדובר בסורק בסיסי ואין לו את התכונות המתקדמות שיש לסורקים המתקדמים והיקרים יותר.
יש לשים לב, כמעט כל ההתקנים הנמכרים ברחבי הרשת הם מזויפים. מדובר בהעתק של המיקרו-בקר של חברת Elm Electronics אשר פיתחה אותו במקור ולא ברכיב המקורי אז יש לבחור בקפידה מהיכן אתם רוכשים סורק זה. גם אם יש מספר התקנים כאלה שנראים זהים חיצונית, החשוב הם מה שנמצא בתוכם וזאת לא תוכלו לדעת מתיאור המוצר או תמונות ברשת, אך ורק על ידי בחינת ההתקן ורכיביו הפנימיים.
אגב, החברה שפיתחה את הרכיב כבר הפסיקה למכור אותו אך עדיין תוכלו למצוא התקני העתק של ELM327 עם רכיבים המתקרבים לזה המקורי. לא אמליץ על רכישת ההתקנים המזויפים ואלה שאומרים לכם אחרת – טועים! התקנים מזויפים אלה יכולים לגרום ליותר נזק מתועלת. אני כבר מכיר את כל בעיות התאימות של סורקים אלה.
סורקים המתיימרים להיות בעלי גירסה 2.1 אך למעשה הרכיב בהם הוא של גירסה 1.5 המיושנת. אפילו נתקלתי בהתקנים מזויפים כאלה עם חצי מעגל, ללא הבקר, שלעולם לא תוכננו לעבוד. כאשר פתחתי לראות מה בתוכם, נדהמתי לגלות 80% אוויר ו-20% מעגל שכל פעולתו הוא להפעיל נורות דמה בעת חיבור ההתקן. כן, גם זה קיים.
התקני ה-ELM327 הנמכרים באליאקספרס במחירים של פחות מ-20 ש"ח הם מזויפים באיכות נמוכה. אם אתם בכל זאת מתעקשים ומעוניינים לקנות את התקן הסריקה הקטן הזה, הנה קישור לאליאקספרס לסורק ELM327 עם השבב שהכי קרוב למקור, אני הזמנתי לבדיקה ווידאתי שעובד אך שימו לב שמדובר בגירסה 1.5, זו הגירסה הישנה ולכן יש בו לא מעט בעיות תאימות עם רכבים ואני אישית לא ממליץ להשתמש בו, במיוחד אם אין לכם ידע מתאים בנושא. לא מתאים לרכבי דיזל וגם לא עובד עם מכשירי אייפון.
סורק נוסף הוא ה-Vgate iCar PRO המבוסס גם הוא על ה-ELM372. נראה שעל פני הדגם הקודם הוא תומך בכל פקודות של רכיב ה-ELM372 בגירסה 2.3. שימו לב שישנה גירסת WiFi המתאימה גם למכשירי אייפון. את הסורק ניתן להזמין דרך הקישור הבא בחנות הרשמית של החברה באליאקספרס.
סורק איכותי ויקר המבוסס על ה-ELM372 הוא OBDLink שפותח בארה"ב אך מיוצר בסין. הוא תומך בשלל רכבים ותוכלו לסמוך עליו שיהיה אמין ויעבוד אך שימו לב שמחירו בהתאם (כ-350 ש"ח לאנדרואיד ו-550 ש"ח למכשירי אייפון / אייפד). ניתן להזמין אותו דרך הקישור הבא בחנות הרשמית באליאקספרס. שימו לב שאם אתם מעוניינים שיתמוך באייפון, בחרו בגרסת ה-MX Plus (ההתקן השחור).
סורקי תקלות מומלצים לרכב
אם אתם מחפשים סורק תקלות בסיסי ואיכותי לרכב הכולל מסך מובנה אז אמליץ על לאנץ' CR3001. הוא קומפקטי יחסית לסורקים האחרים וגם עמיד למכות ונפילות. המכשיר מבצע קריאה של קודי התקלות הפעילות ברכב ומאפשר לאפס אותם. יש אפשרות בסיסית להציג במכשיר קריאה של נתונים בזמן אמת המתקבלים מחיישנים שונים ברכב.
סורק קצת יותר מקצועי ומתקדם הוא לאנץ' CR3008 פלוס הכולל בתוכו גם בדיקת מתח מובנית למצבר ושלל תכונות שימושיות ביניהם הצגת נתונים בזמן אמת ובמכשיר זה הם גם יכולים להיות מוצגים כגרף. בניגוד לקודמו, הסורק תומך במספר גדול יותר של רכבים. תכונה חשובה מאוד שכולל סורק זה, שיש לו אפשרות להתחבר למחשב ולקבל עדכונים, שלא מוגבלים בזמן.
בטווח מחיר קצת יותר גבוה תוכלו למצוא את פוקסוול NT650 Elite. סורק זה כולל מסך TFT צבעוני בגודל 2.8 אינץ' ונותן תמיכה בלא מעט רכבים ומאפשר קריאה ואיפוס תקלות אך החיסרון הוא שאין אפשרות לבצע בו קידוד מפתחות וגם מלבד ABS וכריות אוויר, אין לו את תכונות האיפוס המתקדמות (NT680 Pro כולל זאת). גם סורק זה יכול לקבל עדכונים באמצעות חיבורו למחשב ואין הגבלת זמן או תוספת תשלום על קבלת העדכונים. שימו לב שמדובר בדגם ה-Elite שהוא הגירסה החדשה יותר לדגם NT650 הקודם.
מעדכן אתכם שיצאה גם גירסה שלישית חדשה של הסורק, NT650 Elite II הכולל מסך גדול ומשופר יותר בגודל 5.5 אינץ' עם מערכת אנדרואיד מובנית. היתרון במכשיר זה שניתן לעדכנו באמצעות חיבור WiFi ישירות מהמכשיר, ללא צורך לחברו למחשב כפי שהיה בדגמים הקודמים. יתרון נוסף שהוא פועל על סוללה מובנית בעוד הדגמים הקודמים דרשו חיבור לרכב או למחשב כדי שיעבדו. אבל החסרון הגדול הוא המחיר בו ניתן כבר לרכוש סורק מקצועי יותר של חברה אחרת. מכיוון שהוא לא מציע תכונות סריקה נוספות מקודמו אז לדעתי זה לא יצדיק את תוספת המחיר עליו.
דגם נוסף של פוקסוול הוא NT630 Plus, זול יותר בחצי מהסורק הקודם שהזכרתי עם תכונות דומות אבל הוא תומך בפחות יצרניות רכב וחסרים לו גם כמה תכונות מהדגם היקר: איפוס נורת בלם אלקטרוני, איפוס נורת שמן, לימוד גיר, חיישני גלגלים ועוד.
בין סדרות הסורקים של פוקסוול, לא אמליץ לרכוש את דגם NT530 אשר מגיע רק עם תמיכה ביצרנית אחת של רכב לבחירה. אם תרצו לסרוק רכב של יצרנית רכב תאלצו לשלם 60 דולר נוספים וזה מוגבל ל-5 יצרניות רכב בלבד.
סורקים ייעודיים של יצרניות הרכב
לכל יצרנית רכב יש מערכת סריקת תקלות ייעודית שהיא פיתחה ולחלקם גם פרוטוקול שונה וייחודי, לא רק בין יצרנים אלא לפעמים גם בין דגמי רכב של אותו היצרן בשנתונים שונים. סורקים ייעודיים אלה יכולים לתת תמונה רחבה יותר לאבחן את התקלה.
לפיג'ו וסיטרואן החל משנת 2008 יש סורק ייעודי בשם דיאגבוקס (Diagbox) שהחליף את תוכנות הסריקה הישנות PP2000 לפיג'ו ו-לקסיה (Lexia) לסיטרואן. מתאם כזה המגיע יחד עם תוכנה על דיסק תוכלו למצוא באליאקספרס אך שימו לב שגם כאן מדובר בהעתק וייתכן כי תגלו שיש חוסר תאימות בין התוכנה למתאם או שהתוכנה לא תעבוד בגלל אי תאימות למערכות הפעלה מודרניות. אם אתם בעלי רכב או חובבנים, אמליץ לגשת למוסך דיאגנוסטיקה לביצוע בדיקה בסורק מקצועי. אם אתם מכונאים או בעלי מוסך אמליץ לרכוש סורק מתקדם ומקצועי התומך גם ברכבי פיג'ו – סיטרואן.
שימו לב שהחל משנת 2016 בפיג'ו-סיטרואן שינו את הפרוטוקול ובזמן ביצוע הסריקה התוכנה מתקשרת עם שרתי החברה. עדיין אפשר לבצע סריקה עם סורקים איכותיים אך ייתכן כי התקלה לא תהיה ספציפית כפי שתופיע בסורק ייעודי של היצרנית. זה גם נעשה על ידי חברות אחרות כמו מרצדס להם יש פרוטוקול סגור וצריך לשלם לחברה כדי לקבל גישה להתחבר למערכת הדיאגנוסטיקה שלהם.
למרצדס יש את תוכנת Xentry לאבחון תקלות בכל דגמי רכבי המותג והיא מתאימה גם לרכבי מייבאך היוקרתיים ולרכבי סמארט. החברה דורשת סכום גבוה יחסית כדי לקבל גישה למערכת הדיאגנוסטיקה שלהם. עדיין יש אפשרות לסרוק רכבי מרצדרס באמצעות סורקים איכותיים שאזכיר בהמשך אך יש כמה פונקציות מתקדמות שקיימים אך ורק בתוכנת הסריקה של היצרנית.
לרכבי ג'נרל מוטורס (GM), סאאב, איסוזו (מלבד מהמשאיות), אופל וסוזוקי נעשה בעבר שימוש בסורק בשם Tech2 המאפשר קריאה ואיפוס של תקלות, ביצוע כיולים ואפילו קידוד מפתחות (לרכבי סאאב). הדגם הראשון של הסורק פותח במקור על ידי חברת וטרוניקס והדגם השני פותח על ידי חברת HP עם תוכנה של וטרוניקס עד שהחברה שוב קנתה את זכויות הייצור של המכשיר. בסופו של דבר בשנת 2006 החברה התמזגה עם חברת בוש.
יצא לי להתנסות עם סורק זה בעבר, מדובר בסורק די מגושם שזקוק לחיבור לחשמל או לשקע המצת ברכב אבל זו תהיה אופציה פחות מומלצת במיוחד שהרכב לא מונע. סורק זה עבד במקביל עם תוכנת GlobalTIS או TIS2000 דרכה ניתן היה לבצע דיאגנוסטיקה, לשלוט בפרמטרים שונים ולבצע עדכון תוכנה של מחשב מנוע. כיום זו פיסת נוסטלגיה ולא הייתי משקיע זמן לחזור להתעסק בזה על רכבים שכבר עבר זמנם.
אם אתם ממש זקוקים לסורק ייעודי כמו ה-Tech2 שתומך ברכבי GM (וגם אחרים) אז ניתן לעשות שימוש בסורק ייעודי בשם VCX Nano השייך לחברת VXDIAG. הסורק עובד במקביל לתוכנת סריקה ייעודית למחשב ומריץ למעשה את תוכנת Tech2 בצורה וירטואלית על המחשב. למישהו שיש כבר הכרות בעבודה מול סורק ה-Tech2 הישן יהיה קל להבין את הממשק בתוכנה כי מדובר למעשה בממשק זהה. אני התקנתי לחבר מיוון את התוכנה ויכול לומר שהיא עבדה אבל מעבר לקריאת תקלות ואיפוסן לא הייתי סומך עליה כלל בביצוע תכנותים או עדכוני קושחה למחשב הרכב.
פתרון נוסף ורשמי הוא רכישת תוכנת הדיאגנוסטיקה המקורית Tech2Win ישירות מג'נרל מוטורס (GM) אך העלות היא די גבוהה והתשלום עבורה הוא שנתי. אם אתם בעלי מוסך המתמחה ברכבי GM אז אולי יהיה שווה לכם להשקיע בתוכנה כזו בעלות של אלפי שקלים לשנה רק על הרישיון עבורה אך אם אתם מכונאים בעלי מוסך כללי אז לדעתי זה לא שווה את זה.
סורקי רכב מתקדמים המתאימים למכונאים ומוסכים
ישנם בשוק מספר סורקי רכב מקצועיים ומתקדמים המתאימים למכונאים ומוסכים, לכלים אלה יש לרוב יכולות תקשורת דו-כיוונית, המאפשרות לשלוט בפונקציות מסוימות של הרכב ולערוך בדיקות מקיפות של שלל הרכיבים. בנוסף, סורקים אלה מקבלים עדכונים ותומכים במגוון רחב של רכבים.
בין חברות הסורקים המובילות הם לאנץ' (Launch), אאוטל (Autel), פוקסוול (Foxwell), G-scan ו-Topdon. סורקים אלו יכולים להוות למעשה חלק ממערכת שלמה של כלי דיאגנוסטיקה לרכב ולהתממשק לכלי בדיקה אחרים כמו כלי לבדיקת מצברים, כלי לכיול חיישני TPMS לגלגלים, כלי כיול מערכת ADAS ועוד.
סורקים אלה מציעים ממשק ידידותי למשתמש עם תצוגה גרפית נוחה אבל ישנם מקרים שהם לא בהכרח יציעו את המענה הייעודי המתקדם הדרוש לרכב מסוים ויידרש שימוש בסורק ייעודי של יצרנית הרכב. לפני שסורקים אלה יצאו לשוק, הפתרון המקצועי, המורכב, האוניברסלי, המסורבל והיקר ביותר היה סורק של חברת בוש בשם KTS. זהו סורק יקר מאוד, אולי עלותו בארץ תהיה עשרות אלפי שקלים בנוסף לחידוש הרישיון השנתי הדורש תשלום נוסף של כמה אלפים לכן לא מעשי לבחור בסורק זה כי גם דרוש עבורו איש דיאגנוסטיקה עם ידע וניסיון במערכת זו.
כבעל הכרות עם תחום הדיאגנוסטיקה ברכב, אני יכול לומר שהסורקים המקצועיים והיקרים היום מהווים תחליף ראוי לסורקים הייעודים של יצרניות הרחב במרבית המקרים ונותנים מענה תחליפי נרחב וידידותי למשתמש. אם אתם בעלי מוסך כללי המעוניינים בסורק מקצועי למוסך שיתן מענה נרחב וביחס עלות-תועלת טוב למחיר בו נמכר, אישית אמליץ מאוד על הסורקים המקצועיים של חברת לאנץ'.
X431 Pro Elite של לאנץ' הוא סורק תקלות מקצועי המגיע עם טאבלט וכבל לחיבור לשקע ה-OBD2 ברכב ומספר מתאמים נוספים לרכבים שונים. הסורק תומך במספר גדול של רכבים עם אפשרות לתכנות מחשב מנוע, תמיכה בפרוטוקולים Can FD ו-DoIP. סורק זה לא מאפשר תכנות של מחשב ניהול מנוע. ניתן להוסיף מכשיר לחיישני TPMS, מכשיר לבדיקת מצברים, מכשיר לקידוד מפתחות, בורוסקופ שהוא כלי שימושי במיוחד ולדעתי כלי חובה בכל מוסך. בנוסף ישנה תמיכה במערכת לכיול ADAS (יש צורך לרכוש את העמדה).
דגם נוסף של לאנץ' הוא CRP919E BT שהוא סורק מקצועי עם מסך בגודל 7 אינץ' המציע גם הוא סריקה מקיפה של מספר גדול של יצרניות ורכבים עם 31 סוגי איפוסים וכיולים עם תמיכה בפרוטוקולים Can FD ו-DoIP. סורק זה מגיע עם מתאם בלוטות' המאפשר סריקת תקלות ברכב גם מחוץ לרכב וזאת בניגוד לדגם הקודם CRP919E שדרש חיבור הסורק עם כבל לרכב. שימו לב שהוא לא מציע תמיכה במכשירים הנלווים כמו וידיאוסקופ, אוסצילוסקופ, מכשיר קידוד המפתחות וגם לא במערכת כיול ADAS. ניתן לשדך לו את המכשיר BST360 לבדיקת מצברים וגם את המכשיר לחיישני TPMS, אותם יש לרכוש בנפרד. הוא תומך בתכנות מחשב רכב לעומת דגם CRP919X שלא מציע תמיכה כזאת.
יש גם את דגם X431 PRO TT שהוא יקר יותר וכולל מספר אפשרויות איפוס מתקדמות יותר בנוסף לכל התכונות הקודמות שהזכרתי. היתרון שלו שהוא מגיע עם מתאם אלחוטי המתחבר לשקע הדיאגנוסטיקה ברכב וניתן לעשות שימוש בסורק גם מחוץ לרכב מבלי להיות מוגבלים לאורך הכבל. תוכלו למצוא את הסורק באליאקספרס דרך הקישור הבא בחנות הרשמית של החברה. שימו לב שאתם בוחרים ב-Global בעת ההזמנה אחרת תוכנת הסורק לא תעבוד לכם בישראל.
LAUNCH X431 PAD V ELITE הוא הדגם היקר והמתקדם ביותר של חברת לאנץ'. ההבדל מקודמיו שהוא תומך בתכנות אונליין של מחשב הרכב ומגיע יחד עם מתאם Smart Link. תוכלו למצוא את הסורק באליאקספרס דרך הקישור הבא בחנות הרשמית של החברה. שימו לב שאתם בוחרים ב-Global בעת ההזמנה אחרת תוכנת הסורק לא תעבוד לכם בישראל.
בסורק לאנץ', התוכנה עצמה מקושרת למתאם לכן אם איבדתם אותו אז איבדתם גם את התוכנה. בסורק המקצועי של אאוטל התוכנה נמצאת מובנית בטאבלט ולא מקושרת למתאם. לכן אם הוא אבד פשוט אפשר לרכוש מתאם חדש ולקשר לטאבלט, בניגוד לסורק של לאנץ'. נתקלתי כבר במכונאי ששכח את הסורק בתוך הרכב של הלקוח לכן ציינתי פרט זה.
היתרון בסורק של לאנץ' שהוא מאפשר קידוד מפתחות בצורה מובנית בעוד באאוטל דרוש כלי נוסף שצריך לרכוש בנפרד. דבר נוסף בסורק המקצועי של לאנץ' שניתן באמצעות כלי נוסף להוסיף לו תמיכה בכיול חיישני TPMS שמתממשק למכשיר הסריקה ובאאוטל לרוב (תלוי בדגם) צריך לרכוש מכשיר שעובד בנפרד כמו ה-Autel TS408. בסורקים של שניהם ניתן להוסיף מכשיר לבדיקת מצברים ומצלמת בורוסקופ.
מבין הסורקים המקצועיים של פוקסוול ניתן למצוא את NT809BT שהוא סורק מקצועי בעל מסך בגודל 7 אינץ' עם תקשורת דו-כיוונית התומך בהרבה יצרניות ורכבים וכולל יותר מ-30 סוגי איפוסים שונים, אפשרות לצפות בנתוני המנוע, עד 4 גרפים בו זמנית בזמן אמת ובנוסף גם חיווי על רמת טעינת המצבר ברכב. המכשיר תומך בפרוטוקולים CAN FD ו-DoIP ומגיע עם 3 שנות עדכונים ללא תשלום.
נוכחתי לגלות שישנם לא מעט זיופים של סורקי לאנץ' וגם למתאמים שלהם. בסורקים המזויפים מדובר במכשירים שנראים זהים כולל שם המותג שלהם אך לא מבחינת החומרה והתוכנה שלהם. המעגל האלקטרוני המודפס שונה ומכיל רכיבים שונים ופחות איכותיים מזה המקורי, כך גם לגבי איכות ההלחמה של הרכיבים במעגל. אני אוכל לזהות זיוף שכזה בקלות על ידי פתיחת המכשיר והסתכלות על המעגל האלקטרוני ורכיביו.
זיוף נפוץ הוא של סורק EasyDiag של חברת לאנץ'. סורק זה מגיע יחד עם תוכנה פרוצה ופיראטית כמו ProDiag / Diagzone / X-Diag שהם העתקים פרוצים של התוכנה המקורית של לאנץ'. נוכחתי לגלות לאחרונה שישנם אנשים המוכרים בישראל את ההתקן הזה יחד עם התוכנה הפרוצה במחירי עתק של אלפי שקלים. אלו שקונים את ההתקן והתוכנה הזו לא מבינים שיותר מחצי מהיכולות של הסורק המקורי מושבתות בתוכנה הפרוצה ומעבר לזה גם ישנה בעיית תאימות עם רכבים רבים ומדובר בתוכנה שלא מתעדכנת בניגוד לסורקי לאנץ' המקוריים שזוכים לעדכונים האחרונים משרתי החברה.
מבחינת התוכנה של סורקי לאנץ', גם כאן נעשה זיוף והעתקה פיראטית על ידי קבוצת האקרים רוסיים. יצא לי לראות במוסך תוכנה שכזו ואני ממש לא ממליץ לרכוש אחת כזו. רוב תכונות הסריקה לא יעבדו בהשוואה לתוכנה המקורית ובנוסף אני מתנגד לדרך פעולה זו. לא תרצו לממן קבוצת אנשים לא ידועה ונסתרת ולא יהיה לכם שום וודאות בנוגע לתמורה שתקבלו. וודאו תמיד כי אתם רוכשים מכשירים ותוכנות מקוריות בצורה חוקית.
ישנו סורק בשם XTOOL A30M שהוא התקן המתחבר לשקע הדיאגנוסטיקה ברכב ומתקשר עם אפליקציה בנייד. יש לו תמיכה בלא מעט רכבים, שליטה דו-כיוונית נרחבת ברכב, ביצוע כיולים שונים וגם אפשרות לקידוד מפתחות. בהשוואה לסורקי לאנץ' ולסורקים האחרים אני יכול לומר שהסריקה שלו איטית במיוחד. לוקח לו כחצי שעה לבצע סריקה מלאה של תקלות ברכב לעומת כ-5 דקות בסורק לאנץ'. מכיוון שלזמן עבודה במוסך יש חשיבות רבה, אני אישית לא אמליץ לבחור בסורק זה.
חברה נוספת היא Thinkcar שהוציאה במשך השנים מספר גרסאות של סורקים המתיימרים להיות מקבילים בתכונותיהם לסורקים של חברת לאנץ'. הדגם הראשון של ThinkDiag היה זהה ל-EasyDiag של לאנץ' והדגם השני שלהם ה-ThinkDiag 2 מתיימר להיות מקביל בתכונותיו לסורק המקצועי יותר של לאנץ'. אני יכול לומר שמבחינת הקושחה, מדובר במכשיר איכותי שבתוכו מעגל אלקטרוני המתוכנן היטב, עם רכיבים איכותיים והלחמות נקיות לעומת הדגם הקודם. בנוסף, הדגם השני תומך בפרוטוקול התקשורת CAN-FD ומוסיף תמיכה ברכבים נוספים. מבחינת הממשק והתוכנה, אני יכול לומר שהוא די מסורבל ופחות ידידותי למשתמש בהשוואה לממשק בסורקי לאנץ'.
יש רכבים בהם הסורק לא יזהה את מספר הזיהוי של הרכב ויהיה צריך להכניסו באופן ידני. נראה שהממשק פותח על ידי צוות מתכנתים סינים ותמצאו בו מונחים די משעשעים בסריקה כמו "defect" או "abnormal". גם האנימציה שהמתכנתים בחרו בממשק היא מוזרה, הסריקה בסורק דומה להגרלת לוטו או משחק קזינו שבסופו לרוב לא יקרה משהו משמח, הסורק לא יאתר את מספר זיהוי של הרכב הנסרק ותאלצו להקלידו ידנית. ל-Thinkcar יש גם סורק בלוטות קטן בשם ThinkDiag Mini אך שימו לב שהוא רק סורק תקלות ולא תומך באיפוס שלהם.
MUCAR גם מציעה סדרה של סורקי תקלות לרכב. הדגם הזול שלהם הוא MUCAR BT200, דונגל קטן עם תקשורת בלוטות' המתמשק לאפליקציה שלהם בנייד, מציע איפוס בסיסי של תקלות שהשימוש בו מוגבל לשנה אחת בלבד. דגם ה-PRO מציע 15 איפוסים שונים, גם שימוש זה מוגבל לשנה. אני אישית לא ממליץ על שני דגמים אלו לעומת האלטרנטיבות האחרות של סורקים אחרים במחיר זה.
דגם נוסף שלהם הוא MUCAR CS6, הכולל עדכונים לכל החיים (כפי שהחברה מבטיחה) ומאפשר 7 סוגי איפוס וסריקה של 6 מערכות שונות ברכב. עדיין גם בדגם זה הסריקה היא לא מלאה של כלל מערכות הרכב וגם הוא לא מאפשר איפוס נרחב של כלל התקלות. כדי לקבל תמיכה נרחבת יש צורך בשדרוג התוכנה בתוספת תשלום לשנה עבור כל יצרן רכב. MUCAR CS90 מאפשר 28 סוגי איפוס וסריקה של כלל המערכות ברכב אבל עדיין הוא לא מגיע לרמת הסורקים המקצועיים של לאנץ' ואאוטל. MUCAR VO8 הוא הסורק היקר והמתקדם ביותר שלהם נכון לעכשיו, הוא מגיע עם מסך בגודל 8 אינץ' ומציע תמיכה רחבה של לא מעט יצרניות רכב ורוב דגמיהם עם 34 סוגי איפוס וסריקה של כלל המערכות ברכב עם שנתיים עדכונים ללא תשלום.
MaxiSYS MS906Pro-TS הוא אחד הסורקים היקרים והמתקדמים של חברת אאוטל הכולל בתוכו שלל תכונות מתקדמות כולל סריקה ואיפוס תקלות עם תמיכה בכמעט כל יצרניות הרכב, כלי מובנה לכיול חיישני TPMS ועוד. מתממשק יחד עם המתאם MaxiVCI V200. החסרון הגדול בו הוא המחיר בו הוא נמכר. אם תנסו לרכוש את הסורק בחו"ל ולהביאו לארץ תגלו כי ישנה חסימה שלא מאפשרת שימוש או עדכון המכשיר. נתקלתי כבר במקרה בו מישהו חשב שהוא מוצא דרך להשיג את הסורק במחיר מוזל מחו"ל אך לבסוף גילה כי התוכנה חסומה לשימוש בישראל ופתוחה אך ורק לשימוש בארה"ב ואירופה. במחיר בו נמכר בארץ אמליץ מאוד כבר לבחור בסורק של לאנץ' שאפשר לומר משתווה לו בתכונותיו אבל במחיר אטרקטיבי בהרבה מהאאוטל.
לסיכום, לכל סורק יש את היתרונות והחסרונות שלו. אני אישית אמליץ לכל מכונאי ובעל מוסך לבחור באחד מהסורקים המקצועיים של חברת לאנץ'. אתם תקבלו סורק מקצועי ואיכותי עם תמיכה נרחבת במגוון יצרניות רכב ודגמיהם.
אם אתם מתלבטים באיזה סורק לבחור או שיש לכם שאלות בנושא על אחד הסורקים, תוכלו לשאול אותה בתגובות בעמוד זה ואני אשתדל לענות עליה בהקדם.
הצטרפו אל קבוצת הפייסבוק המוסך הוירטואלי בה תוכלו לשאול שאלות בנוגע לכל בעיה או תקלה ברכבכם.
נכתב על ידי:
יוסי אהרון
בלוגר; מתכנת ואיש מחשבים; בעלים של רכב פיג'ו וחובב המותג בעל הכרות עם כמעט כל דגמי פיג'ו ומנועיהם השונים. הכרות נרחבת עם כלי דיאגנוסטיקה ואבחון תקלות. קראו עוד »
כתיבת תגובה