בעמוד זה תמצאו את כל מה שתרצו לדעת על רכבי פיג'ו. אספר על ההיסטוריה של החברה, כיצד התחיל סיפור ההכרות שלי עם רכבי פיג'ו ואסקור את דגמי הרכבים הפופולאריים שלהם, על סטיגמת האמינות ובנוסף גם אתן המלצות על דגמים מומלצים מהידע והניסיון שצברתי.
מעבר לזה שכל הרכבים שהיו בבעלותי היו רכבי פיג'ו, יש לי הכרות רבת שנים עם כמעט כל דגמי פיג'ו וכלל הרכיבים ברכבים אלו ומנועיהם השונים, מחשבי ניהול המנוע, החיישנים, דיאגנוסטיקה, אבחון תקלות והטיפולים הדרושים לתחזוקה נכונה של רכבים אלה.
חשוב לציין שהמידע הניתן כאן הוא לשיקולכם בלבד ואין אני אחראי על כל החלטה שלכם שתתקבל בעקבות קריאת מאמר זה.
קצת על פיג'ו
פיג'ו היא אחת מיצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בעולם. נוסדה בשנת 1810 בצרפת כמפעל ליצור מכונות טחינת קפה. בשנת 1830 החברה עברה לייצור אופניים עד שבשנת 1886 הציגה את כלי הרכב הראשון שייצרה.
בשנת 1974 רכשה פיג'ו 30% מחברת סיטרואן עד שזכתה לקבל את מלוא השליטה בחברה בשנת 1976 והתאחדה לחברה בשם PSA. למרות איחודה עם סיטרואן, היא שמרה על שמות המותגים בנפרד וייצרה דגמים מקבילים עם מנועים וחלקים זהים אך עם עיצוב שונה לכל מותג.
בארה"ב היא לא זכתה להצלחה עד שבשנת 1991 הפסיקה לגמרי את מכירות הרכבים לקהל האמריקאי. לפני מספר שנים הם דיברו על החזרת המותג לארה"ב אך נראה כי בסופו של דבר מהלך זה לא נעשה ולא בטוח שהאמריקאים ייבחרו במותג. האמריקאים אוהבים מנועים גדולים, עוצמתיים ובזבזניים שהם בניגוד לרכבים הצרפתיים שכפופים לתקנים אירופאיים מחמירים. לכן השוואה של רכבים אירופאיים לאמריקאיים היא לא רלוונטית.
מדוע התאהבתי ברכבי פיג'ו
אז נתחיל, כיצד התחלתי עם רכבי פיג'ו? הבחנתי כי לרכבים אלו דבר משותף, שהם זכו לעיצוב מוקפד גם חיצוני וגם פנימי וניתנה בהם מחשבה רבה בתכנון עבור הנוחות לנהג ולנוסעים. במהלך שהותי ביוון, הרכבים הנפוצים בהם נסעתי היו רכבי פיג'ו, כך גם של חבריי היוונים שכמה מהם הם מכונאים המתמחים ברכבי פיג'ו-סיטרואן. יצא לי גם בעבר לעזור להם בדיאגנוסטיקה של רכבים אלה באמצעות תוכנת מחשב, כתבתי על כך בעמוד סורקי תקלות לרכב באתר שלי.
כאשר הייתי נער, לשכן שלי הייתה פיג'ו 205 GTi, הוא היה עושה את התיקונים בעצמו ברכב אז הייתי צופה ולומד על מכלולי הרכב וחלקיו השונים. זו הייתה דרך ראשונית נפלאה בשבילי להבין את עולם הרכב מקרוב בצורה מעשית וללמוד על דרכי תיקון ופתרון של תקלות שונות ברכב.
זכור לי בילדותי שיצא לי לחוות נסיעות בפיג'ו 404 שהיה רכב מדהים לזמנו. הרכב הוצג לראשונה בשנת 1960 והוגדר כרכב משפחתי עם עיצוב מרשים וגם זכה בהמשך לגרסת קבריולה וגרסת טנדר. רבים חושבים שמדובר ברכב עם עיצוב צרפתי אך למעשה העיצוב נעשה על ידי מעצבים איטלקים.
המושבים היו מאוד נוחים. הדגם הזה נחשב למאוד אמין ולכן קיבל עדיפות על ידי נהגי מוניות. בישראל נעשה שימוש בדגם לראשונה על ידי צה"ל והוא שימש כרכבם של קצינים ומפקדים. גם ברכב הזה ניתן לראות ולהרגיש את ההקפדה על העיצוב של כל חלק וגם על נוחות השימוש שלו. עבור רכב בתקופה הזו, המנוע היה יחסית שקט בהשוואה למכוניות אחרות של אותם השנים.
ומדוע לא בחרתי ברכב סיטרואן? מבחינה עיצובית אני יכול לומר שרכבי סיטרואן מתאפיינים בתכנון ועיצוב די ביזרי בהשוואה לדגמי פיג'ו המקבילים. אבל אל תראו בזה כחסרון, יש כאלה שאוהבים את זה, זו עניין של העדפה אישית.
הרכב הראשון שלי היה פיג'ו 306 סדאן, האצ'בק 5 דלתות. המודל האחרון שיוצר, שנת 2002. אני יכול לומר שזה היה רכב נפלא לזמנו אבל כאשר התיישן היה פחות בטוח מרכבים חדישים (רק 2 כריות אוויר, אין ABS כזכור לי ועוד מערכות בטיחות בסיסיות).
מה שפחות אהבתי ב-306 היה הגיר האוטומטי AL4 שלא הייתה לו העברה חלקה של ההילוכים. דבר נוסף שהיה חסר לי, הוא נפח תא המטען שהיה קטן יחסית לעומת רכבי האצב'ק, במיוחד כאשר הייתי צריך לסחוב איתי את הבוזוקי וציוד הסאונד.
לכן החלטתי למכור את הרכב ועברתי לפיג'ו 308. פסחתי על ה-307, כי הייתה פחות מוצלחת ולא זכתה להצלחה של ה-306. הרכב הבא שלי יהיה ככל הנראה שוב פיג'ו אבל איני יודע לומר עדיין באיזה דגם אבחר.
ראו את המאמר המורחב שכתבתי על רכבי פיג'ו 308, על רכבי פיג'ו 3008 ועל הבעיות הנפוצות, הטיפולים והתחזוקה הדרושה
פיג'ו 508
מומלץ לבחור בדגם עם מנוע ה-1.6 ליטר 165 כ"ס. מבחינת הגיר, כל דגמי פיג'ו 508 הגיעו עם הגיר האוטומטי היפני של אייסין שהוא די אמין.
אמינות והסטיגמה הקיימת
בישראל במיוחד ישנה סטיגמה נפוצה שרכבי פיג'ו הם רכבים לא אמינים, שיש בהם בעיות חשמל ורכבים צרפתיים הם "לא שווים". האם ברכבים גרמניים ואמריקאיים אין בעיות? הם במכוניות יפניות וקוריאניות לא יכולות לקרות תקלות?
כבר סיפרתי לכם על פיג'ו 404 המיתולוגית שהייתה מכונית מאוד אמינה. על פי מחקר שנעשה בבריטניה בשנת 2018, רכבי פיג'ו היו האמינים ביותר, יותר מרכבים גרמניים ויפנים. עדיין, אם מדברים על אמינות של רכב אז צריך להתייחס לדגם ושנתון ספציפי ולהקפיד על התחזוקה הנכונה שלו.
אני שומע לא מעט מכונאי רכב שאומרים שמסובך לטפל ברכבים צרפתיים ובפרט רכבי פיג'ו ואני לא ראיתי שום אמת בדבר. לא ברור מדוע הם לא מספרים שכדי להחליף מצתים במנוע בחלק מדגמי סובארו צריך לפרק חצי רכב. אלו שטוענים כי מנועים צרפתיים הם גרועים אבל מתעלמים מהעובדה שמדובר בכלל במנועים שנמצאים גם ברכבים גרמניים כמו BMW ואני מתייחס אל מנועי הפרינס.
זה לא יהיה נכון או הגיוני לתת ביקורת כוללת על המותג כולו אלא על דגמים מסוימים וגם בדגמים אלו יש לדעת כי קיימים תת דגמים, שנתונים וסוגי מנועים שונים. כל אחת מהן היא שונה מהאחרת לכן לא ניתן לומר כי בעיות בדגם אחד עוברות לבעיות בדגם אחר למרות שאכן לפעמים המצב הוא כזה.
אם אכן ברכבים צרפתיים היו יותר בעיות בעבר מאשר רכבים קוריאנים, יפנים ואמריקאים אז ייתכן כי לאלו היו יותר רכיבים חשמליים וככל שיש יותר רכיבים אז יש סיכוי ליותר בעיות. לדוגמה, ברכבים צרפתיים נהגו להוסיף לפנים הרכב שלל אביזרי נוחות וגימיקים שונים בנוסף להוספת חיישנים למכלולים שונים ברכב שאולי לא היו ברכבים פופולאריים של יצרניות אחרות, מה שהפך את הרכב למורכב יותר לתיקון ולאבחנת בעיות כאשר נדלקת נורת מנוע ומתריעה על תקלה.
כתבתי מאמר שלם על מנועי פיג'ו והתחזוקה שלהם – קראו עוד על מנועי פיג'ו
הצטרפו אל קבוצת הפייסבוק המוסך הוירטואלי בה תוכלו לשאול שאלות בנוגע לכל בעיה או תקלה ברכבכם.
נכתב על ידי:
יוסי אהרון
בלוגר; מתכנת ואיש מחשבים; בעלים של רכב פיג'ו וחובב המותג בעל הכרות עם כמעט כל דגמי פיג'ו ומנועיהם השונים. הכרות נרחבת עם כלי דיאגנוסטיקה ואבחון תקלות. קראו עוד »
כתיבת תגובה