מנועי פיג'ו סיטרואן

פיג'ו (Peugeot) כחלק מקבוצת PSA היא אחת מיצרניות הרכבים הגדולות ביותר באירופה ולה מספר מנועים שפיתחה, בחלקם יחד עם יצרניות רכב אחרות. מנועים אלו נמצאים גם בדגמים המקבילים ברכבי סיטרואן. כחובב רכב ומכונאות, יש לי הכרות רבה עם רכבי פיג'ו.

בעמוד זה אסקור את דגמי המנועים הפופולאריים של החברה ואשתף אתכם בתובנות על חסרונות ויתרונות של כל מנוע, אילו מנועים גילו אמינות ואילו פחות וגם מידע על הטיפולים והתחזוקה של כל מנוע.

יש להבהיר כי אני לא לוקח אחריות על השימוש במידע בעמוד זה. אמליץ לכם לדבוק בהוראות היצרן ולפנות למוסך המתמחה ברכבי פיג'ו סיטרואן.

מנועי פרינס EP6, EP3 ו-THP

מנועי פרינס היא סדרת מנועי בנזין שפותחו על ידי תאגיד פיג'ו סיטרואן (PSA) יחד עם חברת BMW. המנועים בסדרה בנפח של 1.4 ליטר ו-1.6 ליטר, בעלי 4 צילינדרים ו-16 שסתומים. בפיג'ו יועדו מנועים אלו להחליף את מנועי ה-TU הותיקים וברכבי מיני קופר הם החליפו את מנועי טריטק. הדגמים המקבילים של מנועים אלה ברכבי מיני קופר של ב.מ.וו הם N14 ו-N18 ויש להם מחשב ניהול מנוע שונה של חברת סימנס, כידוע לי.

מנוע הפרינס מיוצר עד היום וזכה לשיפור לאורך השנים בעדכון ושדרוג מכלוליו השונים במטרה לתקן את הבעיות הנפוצות הקודמות בו. מנועים אלו כוללים גם גירסאות טורבו (THP).

מנועי 1.6 טורבו עם 156 כ"ס סבלו מבעיות רבות בהם בעיה במותחני שרשרת התזמון ועוד. מנוע זה תוכנן לעמוד בתקני יורו 5. בשנת 2012 המנוע קיבל גירסה משודרגת שמחליפה את קודמו ונועדה לעמוד בתקני יורו 6 ופתרה את רוב הבעיות הקודמות יחד עם שיפור מכלולים שונים במנוע ביניהם שרשרת ומותחני טיימינג משופרים, משאבת הזרקת דלק חדשה ועוד. אם לא מקפידים על תחזוקה נכונה, עדיין עלולה להיות בעיה של הצטברות פיח במנוע, במיוחד על השסתומים.

מדובר למעשה באותו בסיס של מנוע אך עם הגדרות מחשב שונות שנותנות לו הספקים שונים בגרסאותיו השונות: 156 כ"ס, 165 כ"ס, 180 כ"ס ו-200 כ"ס.

  • EP6-5FW או VTI 120 הוא מנוע בעל הספק של 120 כ"ס הנמצא ברכבי פיג'ו 308 וגם בפיג'ו 3008 ו-5008 מהשנתונים הראשונים. מדובר במעשה באותו המנוע שהותקן ברכבי מיני קופר, רק בשם שונה.
  • EP6C-5F01 או 5FC – מנוע בעל הספק של 120 כ"ס. הותקן ברכבי פיג'ו 208, 308, 3008 ו-5008. בדגם מנוע זה שופרה שרשרת הטיימינג והוא קיבל משאבת שמן חדשה. נעשה גם שיפור קטן במערכת הרמת השסתומים.
  • EP6-DT או THP150 בהספק של 150 כ"ס. נמצא ברכבי פיג'ו 207 ו-308.
  • EP6-CDT או THP156 בהספק של 156 כ"ס. את מנוע זה ניתן למצוא ברכבי פיג'ו 207, פיג'ו 308, פיג'ו 3008 וגם בסיטרואן DS3. מנוע זה ידוע כבעייתי עם לא מעט בעיות במכלוליו השונים ביניהם שרשרת התזמון, מותחני הטיימינג וגם בעיות נוספות.
  • EP6-CDTX או THP200 בהספק של 200 כ"ס. נמצא ברכבי פיג'ו RCZ, פיג'ו 208 GTI ופיג'ו 308 GTI. המנוע נועד לעמוד בתקני יורו 5. מנוע זה מצויד במערכת הרמת שסתומים משתנה שפותחה על ידי BMW לכן הוא מסוגל להפיק יותר כ"ס אך עדיין לעמוד בתקני יורו 5.

המלצת היצרן במנועים אלו לטיפולי תחזוקה היא החלפת שמן מנוע ופילטר כל 15,000 ק"מ או כל שנה, המוקדם מביניהם. אני אישית אמליץ להחליף כל 5000-7000 ק"מ או כל שנה, המוקדם מביניהם, בהתאם לאופי השימוש ברכב ומצב המנוע. רכבים שמרבים לנסוע בסביבה עירונית נוטים ליותר בלאי במנוע מאשר רכבים שנוסעים נסיעות בין עירוניות או בכבישים מהירים. חשוב מאוד לשים שמן מנוע התואם בדיוק למפרט היצרן, לא רק בצמיגותו (בדרך כלל 5W30) אלא גם בתקן התואם שקבע היצרן לדגם המנוע ברכבכם. חשוב שיהיה מדובר בשמן סינטטי מלא.

במידה ולא מחליפים שמן בזמן ולא שמים את השמן על פי התקן שקבע היצרן עלול להיווצר מצב של בוצה במנוע. במצב זה, במהלך פעולת העבודה של המנוע, שמן לא יגיע לשימון כלל החלקים במנוע ויגרום לנזק. מכיוון שמדובר במנוע הזרקה ישירה אז גם במקרה של אי תחזוקה נכונה עלול להצטבר פיח שעלול בסופו של דבר לצריכת שמן גבוהה ולנזק אפשרי למכלולים במנוע.

מנועים אלה נוטים לצרוך שמן ככל שעולים בק"מ. אם מקפידים על תחזוקה נכונה וטיפולים בזמן אז הצריכה תהיה סבירה ותקינה בסביבות הליטר לכל 5,000 ק"מ. לפעמים הטורבו עצמו הוא הסיבה לצריכת שמן כתוצאה מנזילת שמן מצינורות השמן או אחד מחלקיו.

מבחינת נזילות שמן, ככל שהק"מ עולה והשנתון מתיישן אז עלולות להיות נזילות שמן ואני כבר מכיר את הנפוצות שבהן ברכבים אלו. משאבת הוואקום נוטה לנזול ויש צורך להחליף את האטם, ישנם מקרים בהם צריך להחליף את כל המשאבה והיא די יקרה. יש מקרים של הזעה ממכסה השסתומים והחלפת האטם בדרך כלל תפתור את הבעיה אך ישנם מקרים בהם המכסה מתעוות ואז צריך להחליף את כולו יחד עם האטם.

בהחלפת מצתים (פלאגים) המלצת היצרן משתנה בין דגמי המנוע השונים ובדרך כלל עומדת על 40 אלף ק"מ אך ההמלצה שלי להחליף כל 30 אלף ק"מ ואפילו לפני בהתאם לצורך. אם תמתינו ותמשכו עם הפלאגים יתר על המידה, עלול להיגרם נזק לרכיבים אחרים במנוע (כמו סלילי הצתה) וגם הוא יוריד בתפוקתו ובביצועיו. חשוב מאוד לקנות אך ורק מצתים מקוריים על פי המלצת היצרן.

את מצב המצתים ניתן לבדוק באמצעות פירוק והסתכלות עליהם ובדיקת המרווח שאמור להיות 0.8 מ"מ, מרווח גדול יותר יגרום לבעיות הצתה ולבלאי של סליל ההצתה. יש מקרים בהם מצתים חדשים לא נמצאים במרווח התקין עקב נפילה או מכה שקיבלו לפני או בזמן התקנתם. אמליץ לרכוש את הכלי הזה עבור בדיקת מרווח המצת וכיוונו בהתאם.

מהכרות וניסיון שלי עם סלילי ההצתה במנועים אלה הם מאוד אמינים כל עוד לא יחשפו ללחות או שמן. במכוני שטיפות רכב לא מקצועיים יש כאלה ששוטפים את המנוע עם לחץ מים גבוהה ובמקרה זה מים עלולים לחדור תחת מכסה השסתומים. בעת מילוי שמן במנוע יש לשים לב לא לשפוך שמן מסביב לפתח המילוי, השמן נוטה להצטבר מתחת למכסה השסתומים ועלול לזלוג אל תוך המצתים. אני אישית אמליץ על מילוי שמן באמצעות משפך גמיש, תוכלו לרכוש אחד כזה מהקישור הבא באליאקספרס.

אין המלצת יצרן על החלפת סלילי הצתה אך בדרך כלל אמליץ להחליף כל 100 אלף ק"מ או כל 10 שנים. אם תנסו למשוך יותר זמן אז פתאום אחד מסלילי ההצתה יכול לחדול מלפעול בפתאומיות בזמן הנסיעה ואז עלול להיגרם נזק למנוע או לממיר הקטליטי ברבכם.

למחשבים אלו משודכים מחשבי ניהול מנוע של חברת בוש מסוג MED17.4 ובדגמי המנועים האחרים ב-MEVD17.4, הגירסה תשתנה בהתאם לדגם המנוע. המחשב ניהול מנוע נוטה להיות אמין כל עוד החלפת המצבר או ההתנעה מרכב אחר כאשר המצבר נגמר יבוצעו בצורה נכונה. לא נתקלתי בבעיות נפוצות במחשב המנוע המשודך למנועים אלו. ישנם מקרים נדירים בהם במחשבי ניהול המנוע שיוצרו לפני שנת 2008 סבלו מבעיה בה אחד מהמזרקים חדל מלעבוד. במקרה זה יש צורך להחליף מחשב מנוע או לעדכנו.

מנועי דיזל

כמעט חצי מרכבי המותג הם מנועי דיזל שתוכננו בעבר יחד עם חברת פורד בשנת 1998. מנועי הדיזל של פיג'ו סיטרואן גילו אמינות ולא מעט רכבים מגיעים למספר קילומטרים גבוה בתחזוקה נכונה ושוטפת של הרכב אך גם לכל מנוע יש את הבעיות שלו. ישנן גם בעיות ברכבי פיג'ו-סיטרואן עם מנועי דיזל שהם לא בהכרח במנוע אלא ברכיבים אחרים כמו מיכל האוראה שנוטה להיסתם ודורש החלפה בעלות גבוהה.

הבעיה המשמעותית ביותר במנועי הדיזל 1.5 ליטר של פיג'ו וסיטרואן כמו בדגם המנוע YH01 היא כשל של שרשרת התזמון שנשברת בעצמה. במנוע זה קיימת למעשה רצועת תזמון בחלק התחתון של המנוע אבל בחלק העליון קיימת גם בנוסף שרשרת תזמון בגל הזיזים ששבירתה תוביל להרס מסיבי של רוב חלקי המנוע לכן מומלץ לבצע תחזוקה על פי דרישות היצרן.

כאשר שרשרת התזמון מתרחבת היא מרעישה לכן עליכם לשים לב לכך ולגשת למוסך מקצועי שמבין במנועים אלו ברגע שאתם חושדים שיש רעש חריג או בעיה אחרת מדובר בתיקון יקר או אפילו נדרש לשפץ או להחליף מנוע.

במנוע זה היצרן עצמו ביצע חידוש של מקט שרשרת התזמון העליונה, מגיע יחד בקיט ודורש החלפה על פי מה שקבע היצרן ולעיתים גם במסגרת האחריות. רכבים מעלו לכביש מפברואר 2023 סביר שתהיה בהם את השרשרת המעודכנת והחדשה.

מנועי PureTech והרצועה המתפוררת

במטרה לעמוד בתקן האירופאי יורו 5, בשנת 2012 פיג'ו הציגה סדרת מנועים חדשה בשם פיורטק (PureTech) הנושאת את שם הדגם EB וכללה מנועים בנפח 1 ליטר ו-1.2 ליטר. מנועי בנזין אלו הם בעלי 3 צילינדרים, בהמשך נוסף להם טורבו והם גם שונו כדי לעמוד בתקן יורו 6.

המנוע הראשון בסדרה הוא EB0 בנפח 1 ליטר (999 סמ"ק) ונכלל בדגמי פיג'ו 208 ראשונים וגם בסיטרואן C3 בדגמים מאוחרים יותר. דגם EB2 וגרסאותיו הם בנפח 1.2 ליטר (1199 סמ"ק) וההספק משתנה ביחס לגירסת המנוע או לגירסת מחשב המנוע והגדרותיה על פי היצרן.

מנועים אלו קיבלו תלונות רבות על הרצועה המתפוררת, צריכת שמן גבוהה לאחר 100 אלף ק"מ ותקלה במשאבת השמן שיחד הובילו להשבתת המנוע טרם עת. רצועת המנוע לא נוטה להיקרע אלא להתפורר ולסתום את מעברי השמן בבלוק המנוע וברכיביו השונים. במקרים בהם הרצועה הוזנחה ולא הוחלפה אז בסופו של דבר היא גם נקרעה.

הוראת היצרן היא החלפת שמן ומסנן שמן כל 15 אלף ק"מ או כל שנה והחלפת רצועת התזמון כל מאה אלף ק"מ או 5 שנים אך אני אמליץ לבצע זאת קודם ולוודא שהשמן תואם להוראות היצרן. השמן המתאים למנועים אלו הוא אך ורק זה שעומד בתקן B71 2297 בצמיגות של 5W30.

הרצועה שודרגה פעמיים מאז שהחלה הבעיה. במרץ 2017 הוצגה רצועה חדשה ועמידה ואז שודרגה שוב בשנת 2020 לרצועה חדישה יותר ונראה שהבעיה הופחתה משמעותית אך עדיין קיימת כאשר לא מתבצעים טיפולים שוטפים בזמן עם סוג השמן הנכון.

אני יודע להבחין בטיבה של הרצועה מהסתכלות בפתח מילוי השמן במנוע. ישנם גם כמה דרכים נוספות ביניהם מדידת רוחב הרצועה, בחינת השמן וגם אם ניתן לפתוח אגן שמן אז ניתן לדעת יותר על מצב התפוררות הרצועה והמנוע. כבר ראיתי מספר רכבים עם הרצועה המתפוררת ואדע להבחין בין הרצועה הישנה והכושלת אל הרצועה החדישה שאמורה למנוע בעיה זו. יש לי גם את הציוד וכלי האבחון הדרושים לבחינת טיבה של הרצועה ומצבה.

ברכבים בהם יש בעיה של חסימת שמן, נורת המנוע תדלק, המנוע יאבד מכוחו וגם יופיעו קודי תקלות של לחץ שמן לא תקין. במקרה שמתעורר חשד ונראה שיש סימנים להתפוררות הרצועה וחסימת מעברי השמן במנוע אז יש לפרק את אגן השמן ולבדוק את מצב השמן. ישנם מוסכים שישר יבחרו ללכת על פירוק חלקי המנוע אך אני אישית יבחר לבצע מספר בדיקות ראשוניות כדי לוודא שאכן מדובר בהתפוררות הרצועה.

בדגמי המנועים המוגדשים עם טורבו ייתכן אף מצב שהבלמים לא יעבדו עקב חסימה של משאבת הוואקום כי היא חולקת את אותו השמן במנוע. אגב, במנועים אלו קיימת משאבת מים עזר חשמלית שדואגת לקירור הטורבו לאחר כיבוי המנוע כך שכיבוי מיידי של המנוע לאחר נסיעה לא יגרום נזק לטורבו.

הרעיון של רצועה טבולה בשמן הוא לא חדש כלל, נעשה בו שימוש עוד משנת 2008 וקיים בחלק ממנועי הונדה, פורד ופולקסווגן. מטרת תכנון הרצועה הטבולה היא להפחית את צריכת הדלק, הרעש והבלאי של המנוע ואף של הרצועה עצמה. על פי המתכננים, הרצועה הטבולה בשמן מפחיתה את החיכוך ב-30 אחוז לעומת שימוש בשרשרת תזמון או רצועה יבשה.

נהוג לחשוב על שרשרת תזמון ממתכת כדבר שמבטיח את עמידותה אך יש לא מעט מקרים של שרשראות תזמון שנשברו וגרמו לנזק בלתי הפיך למנוע כולו. ומקרים כאלו ראיתי שקרו גם במנוע הדיזל 1.5 החדש של פיג'ו. ואם הם לא נשברו, אז הם נמתחו או בעיות כאלה ואחרות שנוצרו במותחן השרשרת שהובילו לבסוף לבעיות תזמון, סל"ד לא יציב וירידה בהספק המנוע.

החל משנת 2024, רכבי פיג'ו יגיעו עם מנועי פיורטק 1.2 ליטר חדשים שבתוכם שרשרת טיימינג טבולה בשמן שתחליף את הרצועה הטבולה. המנוע החדש הוא היברידי ומשודך למנוע חשמלי ותיבת הילוכים דו-מצמדית חדשה. עדיין האמינות והביצועים של מנוע זה לא ידועים לכן כל הנותר לנו הוא להמתין ולראות כיצד מנועים אלה עובדים בפועל וכיצד שומרים על אמינותם לאורך הזמן.

יש לזכור שרוב מנועי הבנזין המודרניים לא מתוכננים להחזיק מאות אלפי קילומטרים כך שאין להשוות אותם למנועים ישנים בהם לא מעט רכבים עם תחזוקה נכונה הצליחו לעבור את החצי מיליון ק"מ ללא פתיחת המנוע. היצרניות שמשווקות רכבים לשוק האירופאי כיום מחויבות לעמוד בתקנות מחמירות של זיהום אויר ולכן נאלצות לעשות שינויים במנועים שלהם, דבר שהופך אותם למורכבים יותר.

לפיג'ו ישנם מספר דגמים שמיוצרים עבור מדינות עולם שלישי ביניהם טנדרים (פיג'ו לנדטרק) וגם את פיג'ו 301 שהיא משפחתית פשוטה אבל יחסית עם מנוע אמין (NFP או בשמו האחר EC5) שהיה מבוסס על מנוע ה-NFU הותיק. אם אתם שואלים מדוע המנוע אמין אז אני מניח כי כאן המהנדסים יכלו לדבוק בפשטות, המכונית לא תוכננה לעמוד בתקן יורו כלשהוא ולא מיועדת לשוק האירופאי.

הצטרפו אל קבוצת הפייסבוק המוסך הוירטואלי בה תוכלו לשאול שאלות בנוגע לכל בעיה או תקלה ברכבכם.

נכתב על ידי:

יוסי אהרון

יוסי אהרון

בלוגר; מתכנת ואיש מחשבים; בעלים של רכב פיג'ו וחובב המותג בעל הכרות עם כמעט כל דגמי פיג'ו ומנועיהם השונים. הכרות נרחבת עם כלי דיאגנוסטיקה ואבחון תקלות. קראו עוד »

52 תגובות על “מנועי פיג'ו סיטרואן”

  1. תמונת פרופיל של אלירן
    אלירן

    איזה שמן אתה ממליץ למנוע פיג'ו 308 בצמיגות 5W30?

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום אלירן,
      אמליץ לדבוק להוראות היצרן בהתאם לדגם המנוע.
      נכון לעכשיו, בצמיגות 5W30 מדובר בשמן בתקן B71 2297 של Total Quartz.

  2. תמונת פרופיל של איציק ישראלי
    איציק ישראלי

    יוסי שלום ראשית אומר שהכתבה מאד מאד מעניינת ומיקצועית. שנית ממש לאחרונה רכשתי סיטרואן C5 אייר קרוס 2024 ואני אמור לקבל אותה ממש בתחילת חודש מרץ האם אני יכול להסיק שהמנוע אשר נמצא ברכב יש לו כבר שרשרת תיזמון או עדין רצועה משופרת ? אודה מראש

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום איציק,
      דגם הרכב שרכשת יכול להגיע עם מנוע דיזל 1.5 ליטר או עם מנוע בנזין 1.2 ליטר שהוא המנוע עם הרצועה הטבולה בשמן. במידה ומדובר במנוע הבנזין אז הוא יגיע עם הרצועה המשופרת. בכל אופן, אמליץ לבצע טיפולים בזמן ועל פי המלצות היצרן במוסך המתמחה ברכבים אלו.

    2. תמונת פרופיל של אביב
      אביב

      איזה שמן מנוע צריך לפיז'ו 208 1.6 vti 120 כוח סוס אוטומטית. ומה כדאי לבדוק ברכב שלא ידוע היסטוריית הטיפולים שלו באופן מלא.

  3. תמונת פרופיל של גדי רול
    גדי רול

    האם ממליץ עם פיגו 3008 מודל 2018 עם מנוע 5G01 ?

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      כן, מדובר במנוע בנזין אמין 1.6 ליטר עם הספק של 165 כ"ס.

  4. תמונת פרופיל של צחי הראל
    צחי הראל

    יוסי שלום ,
    אני מחפש בגוגל את השמן בתקן B71 2297 של Total Quartz אך מה שעולה לי זה
    אותו הדבר רק מצויים שמן API ולא תקן PSA .
    האם זה אותו הדבר ? ודבר נוסף רק החנות הזאת מוכרת את השמן הזה , האם ניתן לרכוש את השמן בעוד חנויות שאתה מכיר ? ( הרכב שלי הוא 3008 1.6 בנזין שנת 2020 ) או רק אצל לובינסקי ?

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום צחי,
      זה לא השמן המתאים עבור רכבך. השמן חייב לעמוד בתקן B71 2297 על פי הוראות היצרן.
      אכן קשה להשיג את השמן ואין אותו בכל חנות חלפים. אבל אני מציע לשאול בלובינסקי או לבקש שיזמינו לך באחד מחנויות החלפים.

  5. תמונת פרופיל של זיו
    זיו

    היי יוסי,
    ראשית אומר כי הכתבה מעניינת ביותר.
    אני שוקל לקנות סיטרואן c4 החדשה (2024). כמובן שהרבה התריעו בפני על נושא רצועת הטיימינג. אני תמיד מטפל ברכב ע״פ הוראות היצרן. האם לדעתך כדאי לדחות את הקנייה ולהמתין למנוע החדש שכתבת עליו ?

    תודה רבה

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום זיו,
      אני לא חושב שזו תהיה סיבה לדחות את הרכישה. לא ידוע עדיין מתי המנוע החדש יגיע לארץ וגם אם כן מדובר ביחידה היברידית עם תיבת הילוכים חדשה. אז עדיין אין לדעת את הביצועים והאמינות של המנוע החדש מבלי שנבחן לאורך תקופה.

  6. תמונת פרופיל של תום
    תום

    שלום, אני שוקל לרכוש 3008 שנת 2021 עם מנוע 1.2. האם מומלץ? 60000 ק"מ, טופל במוסכי היבואן. נסועה קצת גבוהה מהממוצע אך יד ראשונה. 1.6 עם 180 כ"ס לא נכנס לי בתקציב לצערי (115K).

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום תום,
      מציע לקחת את הרכב לבדיקה במוסך שמתמחה ברכבי פיג'ו ובנוסף לבדוק היסטוריית טיפולים. אם הרכב תוחזק טוב עם טיפולים בזמן ומצב הרצועה לא מעיד על התפוררות אז אני לא רואה סיבה לשלול את הרכב. זה רכב מעולה שנותן תמורה טובה למחיר.

  7. תמונת פרופיל של רפי מלחי
    רפי מלחי

    שלום לך.
    יש לי פיגו 2008 שנת 2021 ברישיון הרכב מופיע מנוע Nh05.המנוע הזה בעייתי? הרצועה מתפוררת?

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום רפי,
      מדובר במנוע הבנזין פיורטק בנפח 1.2 ליטר עליו כתבתי במאמר. אמליץ להקפיד על תחזוקה נכונה ולעשות טיפולים בזמן.

  8. תמונת פרופיל של Matan
    Matan

    היי, מעוניין לרכוש 308 שנת 2015-2017
    על איזה מנוע תמליץ 1.6/1.2 ולמה?

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום מתן,
      לכל מנוע יש את היתרון והחיסרון שלו. מנוע 1.2 פיורטק הוא חסכוני יותר ומתאפיין בצריכת דלק נמוכה יותר.
      מנוע 1.6 תלוי באיזה דגם מדובר, יש מגוון דגמים שכל אחד מהם בעל הספק שונה, צריכת דלק שונה וכך גם לגבי האמינות.

  9. תמונת פרופיל של אריק
    אריק

    שלום, מחפש 5008 7 מקומות בשנתונים 2018-2022
    איזה דגם מומלץ מבחינת אמינות
    תודה על הפוסטים המעניינים

  10. תמונת פרופיל של ערן
    ערן

    שלום יוסי,
    אני עומד לרכוש פיג'ו 5008 שנת 2020 1.2 ליטר מחברת ליסיניג. הרכב עשה 114K.
    על פניו הרכב עשה טיפולים בזמן, בפירוט הטיפולים לא מופיע החלפת רצועה.
    האם כדאי לקנות בקילומטרז' כזה גבוה יחסית לשנה או שזה סיכון שכל התיקונים יפלו עלי?
    מה אתה ממליץ?
    תודה

  11. תמונת פרופיל של רונן
    רונן

    שלום יוסי,

    מהכרותך, האם הרצועה המשופרת למנועי puretech, תותקן בהחלפת רצועה גם ברכבים שלא הגיעו במקור עם הרצועה המשופרת, למשל בדיגמי 2021 של c3?

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום רונן,
      החלפת הרצועה תתבצע אך ורק אם ישנו ריקול על ידי היצרן או היבואן. במידה ולא, מומלץ לבדוק את הרצועה במוסך המתמחה ברכבי פיג'ו סיטרואן ובעל הכרות עם מנועי פיורטק. כאשר יש סימנים המעידים על התפוררות הרצועה, מומלץ יהיה להחליף בהקדם לרצועה החדשה והעדכנית.

  12. תמונת פרופיל של מני
    מני

    שלום
    האם פיג'ו 208 1.2 82כס אקסס שנת 2016 בלי טורבו כלול בריקול של רצועת הטיימינג המתפוררת?
    האם היצרן מחויב להחליף בלי תשלום?
    תודה

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום מני,
      אתה צריך לבדוק ספציפית האם ישנו ריקול לרכבך. במידה ואין ריקול פעיל, החלפת הרצועה תהיה על אחריותך ומכספך. אמליץ לבדוק את הרצועה במוסך המתמחה ברכבי פיג'ו סיטרואן ובעל הכרות עם מנועי פיורטק. כאשר יש סימנים המעידים על התפוררות הרצועה, מומלץ יהיה להחליף בהקדם לרצועה החדשה והעדכנית.

  13. תמונת פרופיל של קובי
    קובי

    שלום, יוסי.
    רכשתי השנה (2024) פיג'ו 208 עם מנוע פיורטק 1.2 ליטר 130 כ"ס.
    לא הייתי מודע לעניין הרצועה הטבולה.
    מעניין אותי, אם במודל המנוע שחי יש רצועה או שרשרת מתכתית.
    דגם המנוע לפי הרשיון הוא HNO5, מס' המנוע – 10XVDW2013370
    יש אפשרות לדעת על סמך נתונים אלו, או שאולי אנסה לפנות ליבואן (לובינסקי) כדי שיואיל לספר לי ?
    כמובן שבשעת הקניה לא העלה איש המכירות את הנושא. בצדק, מבחינתו.

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום קובי,
      במנוע שלך אכן קיימת רצועה טבולה בשמן.

  14. תמונת פרופיל של יעקב אשד
    יעקב אשד

    שלום מני
    עומד לרכוש סיטרואן C4X חדשה .
    האם הבעייה קיימת בדגם הזה?
    תודה

  15. תמונת פרופיל של יעקב
    יעקב

    אני מתענין על אופל זפירה עם מנוע של פיורטק 1.4 2018
    אלו הוראות צריך לשמור כדי שיחזיק מעמד?

  16. תמונת פרופיל של סיטקילוב הילל
    סיטקילוב הילל

    שלום,
    היום קרתה לי התקלה שציינת שיש למנועי YH01 סיטרואן ברלינגו שנת 2020
    במהלך נסיעה בכביש 6 כבה המנוע ולא הניע שוב
    כרגע במוסך המורשה ששם מטפל בו קבוע
    הרכב עבר 104,000 קמ (חריגה של 4,000) מהאחריות ולכן כנראה הטיפול יהיה עלי
    מה אתה ממליץ לעשות?
    האם לטפל האם למכור לחלקים?
    מה שווה יותר? ומי מבטיח שהתקלה הזאת לא תחזור שוב?

    מה שבועט זה שהרכב הזה מטופל כמו שעון וזאת הברלינגו הרביעית שלי, איך לא עלו על הבעיה הזאת קודם
    אשמח לתשובה ממך מה כדאי לי לעשות ומה ההמלצה ?
    והאם החדשים (2024) גם כאלה ?

    תודה רבה לך

  17. תמונת פרופיל של גיל
    גיל

    שלום יוסי,
    תודה על כתבה מעניינת ופירוטים טכניים חשובים. המקרה שלי:
    פג'ו 208 שנה 2020, מנוע 1200cc HN05.
    55000ק"מ. יד שניה. מטופל. עם פירוט טיפולים מלא. הוחלפה חגורת טיימינג ב40 אלף בערך. נורת מנוע נדלקה.
    בבדיקת מחשב, מוסך מציין שיש צורך בניקוי פיח, החלפת סרעפת וכד'. סיפור יקר.
    האם carbon cleaning ללא פתיחת מנוע יכול לפתור הבעיה או לפחות לחסוך העלויות למשך שנה שנתיים עד למכירת הרכב..?
    הערה: מנוע זה עם הזרקה ישירה. האם הניקוי ללא פתיחת מנוע אכן ינקה כראוי השסתומים וכד' ?
    תודה מראש על ההתייחסות.

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום גיל,
      חשוב להיות ממוקדים באבחון הבעיה. מה התקלה שהתקבלה בסריקת המחשב?
      האם בדקו שוב את מצב הרצועה?
      במנועים עם הזרקה ישירה ישנה אכן נטייה להצטברות פיח על שסתומי היניקה וזה דבר שהוא אופייני לכלל מנועים אלו במיוחד אם לא תוחזקו בזמן ועם שימוש בשמן על פי מפרט היצרן.
      במידה ומדובר אכן בהצטברות פיח ולא בבעיה אחרת, ניקוי carbon cleaning שמבוצע נכון יכול להביא לשיפור המצב ואף כטיפול תחזוקתי מונע.
      אם אתם מאזור הצפון ומגיע לטבריה, אתה מוזמן לצור איתי קשר ואשמח להפנות אותך למקום בו יוכלו לבצע זאת עבורך.

  18. תמונת פרופיל של דובי
    דובי

    יוסי שלום. גם אני מצטרף לקודמיי. הכתבה שלך מענינת, מקצועית ומאירת עיניים. באמתחתי שאלה: קניתי C3 איירקרוס שנת 2019 עם 113 אלף ק"מ. מיד שלחתי אותו לטיפול, החלפת שמן ומסנן שמן ואויר. הרכב נוסע יפה, אבל צורך דלק, בממוצע, ליטר לכל 12 ק"מ. מנוע 1.2 טורבו 110 כ"ס. האם זו צריכת דלק סבירה לרכב זה? כמו כן, מה לדעתך ניתן לעשות על מנת לשפר את צריכת הדלק. תודה מראש. דובי

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום דובי,
      צריכת הדלק תלויה בעיקר בהרגלי הנהיגה שלך. כל עוד אינך מבחין בבעיות אחרות או בחוסר סחיבה של המנוע, אני לא רואה לנכון שיש מה לעשות בנושא. במקרה שמדובר בחוסר סחיבה וישנה הצטברות פיח בסעפת היניקה אז אפשר לבצע ניקוי שיכול לשפר במעט את ביצועי המנוע ובכך גם את צריכת הדלק.

  19. תמונת פרופיל של ורד
    ורד

    הי האם מוכרת לך בעיה/ ריקול במנוע YH01

    פיגו 3008 2020?

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום ורד,
      במנוע YH01 ישנה בעיה ידועה שהשרשרת התזמון העליונה נוטה להישבר ואז נגרם נזק רציני במנוע. הייתה גם נטייה לנזילת שמן מראש המנוע.
      היצרן הוציא קיט עם חלקים חדשים בהם שרשרת מחוזקת ומספר שיפורים נוספים. השדרוג כבר קיים מהיצרן במנועים של רכבים שעלו לכביש החל מ-פברואר 2023.
      ככל הידוע לי, אין ריקול רשמי של היצרן עבור פיג'ו 3008 שנת 2020 עם מנוע YH01 אבל אמליץ לבדוק את העניין עם מוסך המתמחה במנועי פיג'ו ובפרט בדגם המנוע הספציפי הזה.

  20. תמונת פרופיל של דני
    דני

    שלום, אני שוקל קנייה של פיז'ו 3008 דיזל משנת 2022, יד ראשונה מליסינג, עם 53,000 ק"מ וצריכת דלק (לכאורה) של 19.2 ק"מ לליטר, במחיר 120 אלף₪ (גבוה ממחיר השוק). האם הערכת צריכת הדלק ריאלית, והמחיר סביר?
    מקום העבודה שלי קרוב מאד אליכם ואם הקניה אכן תתבצע אגיע אליכם לטיפולים שוטפים.
    תודה מראש,

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום דני,
      לא ציינת באיזה דגם מנוע מדובר אבל אני מניח כי כוונתך למנוע דיזל 1.5 ליטר.
      19.2 ק"מ לליטר היא נתון היצרן אך בפועל הצריכה האמיתית היא כ-16 ק"מ לליטר.
      שים לב שאי אפשר לאמוד את זה בדיוק וכי הנתון משתנה על פי פרמטרים רבים ובהם הרגלי הנהיגה של הנהג.

  21. תמונת פרופיל של דוד ברטוב
    דוד ברטוב

    דני שלום. לי היה במשך כמה שנים סיטרואן c5aircross שהוא החבר של הרכב עליו אתה מדבר, עם מנוע 1.5 טורבו דיזל. יוסי מדייק – הרכב עשה בממוצע 15.8 ק"מ לליטר, וזה ממדידות שקיימתי במשך 5 שנים.

  22. תמונת פרופיל של דוד ברטוב
    דוד ברטוב

    יוסי בוקר טוב ותודה על תגובתך. מה הכוונה: הצטברות פיח על סעפת היניקה ואיך זה יכול להיות קשור לצריכת דלק ?

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום דוד,
      הצטברות פיח בסעפת היניקה יכולה להשפיע על צריכת הדלק בגלל שלא נכנס מספיק אוויר לצילינדרים אז שריפת הדלק תהיה גבוהה יותר ותפוקת המנוע תרד. לכן יש חשיבות למנוע מצב כזה ואם ישנה כבר הצטברות פיח אז לטפל בזה.

  23. תמונת פרופיל של דוד ברטוב
    דוד ברטוב

    יוסי. איך מנקים סעפת יניקה? אם אני זוכר טוב, במקרה של המנוע שלי, זה רכיב שמורכב מ- 3 צינורות מכופפים שמובילים אויר לבוכנות. השריה בחומצה, פירוק וניקוי עם נייר זכוכית / התזת חול? תודה.

  24. תמונת פרופיל של יצחק
    יצחק

    שלום יוסי אני מאוד רוצה לקנות את סיטרואן c4 הבנתי שהמנועים של הפיקאסו שזה עד 2018 19 אין להם את הבעיות שיש לספייס טור 1200 פיורטק השאלה שלי אם כל ה כל הספייס טור עם מנוע פיורטק יהיה להם בוודאות בעיה תקלות או שזה אחד כן אחד לא משהו בסגנון או שהאופציה השניה זה לרכוש את הפיקאסו c4 תודה מראש

    1. תמונת פרופיל של יצחק
      יצחק

      שלום יוסי
      ראיתי סיטרואן 2019
      C4 ספפייסטורר
      מנוע 1.6 אבל של פיורטק
      האם גם המנוע הזה בעייתי כמו 1.2?
      או פשוט כל מה שפיורטק יש לו בעיות

      1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
        יוסי אהרון

        שלום יצחק,
        למנוע פיורטק בנפח 1.6 אין את בעיית התפוררות הרצועה. במנוע זה קיימת שרשרת תזמון.
        המנוע מבוסס על סדרת מנועי הפרינס עם כמה שינויים שנוספו לו במשך השנים.

  25. תמונת פרופיל של דוד ק
    דוד ק

    מה דעתך על 2008 מודל 2019(מאלדן עם אחריות ל 3 שנים על המנוע והגיר)? אני מודאג מהמנוע והרצועת תזמון…

  26. תמונת פרופיל של מנו
    מנו

    שלום רב .
    דעתך על אמינות מנוע psa 5go6
    בפזו 3008 שנת 2021 בנזין

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום מנו,
      מדובר במנוע שנחשב לדי אמין מבין מנועי פיג'ו. למנוע זה יש שרשרת טיימינג ולא רצועה. עם תחזוקה נכונה וטיפולים בזמן על פי כללי היצרן, מנוע זה זוכה לאמינות.

  27. תמונת פרופיל של דניאל
    דניאל

    שלום.
    תודה על הכתבה.
    יש מוסך שאתה יכול להמליץ עליו?
    אני גם חובב מותג פיג'ו, ויש לי שתים 206 ו307SW.
    אבל מוסכים זה קטאסטרופה.
    מכניס רכב עם תקלה אחד ומקבל 3 תקלות נוספות..

  28. תמונת פרופיל של יעקב
    יעקב

    שלום יוסי. חיפשתי בנרות פוסט בנושא ממבין עניין, והשבח לאל שהגעתי אליך.=)
    יש לי אפשרות לקנות מאחת מחברות הרכב סיטרואן C4 פיקאסו משנת 2016 עם מנוע THP 1598 סמ"ק 165 כ"ס. הרכב נסע כמעט 180,000 ק"מ וטופל כל 20,000 באופן בסיסי למדי או בתחזוקת שבר. בטיפול 160 הוחלף ממחיר קטליטי.
    לקחתי את הרכב לבדיקה במכון, בה מנוע הרכב אובחן עם: צינור שמן תפוס באזיקונים, בלאי פנימי גבוה, נזילות שמן משמעותיות בין גיר למנוע, שאיבות שמן לחלל השריפה, מנוע שורף שמן. בנוסף תרשים איזון הצילינדרים הראה שמתוך הארבעה, שניים תקינים אך שניים ירדו ל-70-85 אחוז. הבוחן אמר לי שתיקון הליקויים מצריך החלפת מנוע.
    החברה מצידה מוכן לטפל בכל הליקויים ברכב כולל החלפת המזרקים שהם לכאורה הסיבה לבעיה בבוכנות, מחזיר השמן הדולף, לבצע פלשינג למנוע, ולהחזיר את הרכב לבדיקת תיקון הליקויים באותו מכון. אך לא אקבל אחריות על הרכב למעט אחריות המוסך לתיקונים.
    מחיר הרכב אטרקטיבי והנסועה שלי היא כ-10K ק"מ בשנה.
    האם לאחר התיקונים אני יכול לצפות מהמנוע לאמינות סבירה?

  29. תמונת פרופיל של שימי
    שימי

    היי יוסי ,
    מתעניין בלרכוש פיג'ו 3008 דיזל 1.6 שנת 2017
    מדובר ברכב שמור עם קילומטראז נמוך שטופל במוסכי היבואן ועבר ריקוול לאוריה ולטיימינג .
    הבנתי שהמחלה של הרכבים האלה זה נושא האוריה – יש סדנאות שיודעות לבטל את האוריה ולחורר את הממיר ובכך לשפר את התנהגות הרכב ולהתנתק מהמערכת הזו .
    אשמח לשמוע את חוות דעתך בנושא והאם הדגם הזה אמין ומומלץ לרכישה …?
    פרט לכך האם יש מחלות נוספות שצריך לקחת בחשבון בדגם הנל …?
    מודה מראש ,
    שימי

  30. תמונת פרופיל של איל
    איל

    פורסם באתר cartube בתאריך: 27.10.2024.

    שמן מנוע בתקן FPW9.55535/03 הוא השמן המומלץ מעתה
    לכל מנועי 1.2 PureTech שנמצא בדגמי פיג'ו, DS, סיטרואן ואופל.

    מנוע 1.2 PureTech מדור שני (החל משנת 2018 בהספקים של 100 כ"ס או 130 כ"ס)
    גם אתם צריכים מעתה לעשות שימוש בשמן בתקן Stellantis FPW9.55535/03
    במקום תקן PSA B71 2290 או PSA B71 2297.

    כעת ההמלצה המחייבת של סטלנטיס היא לעשות שימוש בתקן הזה
    גם עבור הדור השני של המנוע הזה.
    התקן הזה פותח במשותף עם חברת השמנים Total Energies הצרפתית
    ומעבר לעבודה שהוא אמור להיות ידידותי יותר לרצועה הטבולה בשמן,
    הוא גם אמור להציג יתרונות נוספים כגון הפחתה של הצטברות משקעים ושחיקה.

    סביר להניח שאם אתם מטפלים במוסך מורשה יבואן אתם כבר זוכים לטיפול בשמן בתקן העדכני, אך אם אתם מטפלים במוסך מורשה כללי,
    כדי שתיידעו את המוסך בשינוי שחל בתקן.

  31. תמונת פרופיל של אורון
    אורון

    היי יוסי אשמח לדעת מה ההבדל בין בדגמים של המנוע לדוגמא HN01, HN02 או HN05

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום אורון,
      המנוע עבר שינויים ויש לו מספר גרסאות שונות שלכל אחת יש הספק שונה. דגם HN01 מפיק 110 כ"ס בעוד דגם HN05 מפיק 130 כ"ס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


דף הבית » מנועי פיג'ו סיטרואן
דילוג לתוכן