פיג'ו (Peugeot) כחלק מקבוצת PSA היא אחת מיצרניות הרכבים הגדולות ביותר באירופה ולה מספר מנועים שפיתחה, בחלקם יחד עם יצרניות רכב אחרות. מנועים אלו נמצאים גם בדגמים המקבילים ברכבי סיטרואן. כחובב רכב ומכונאות, יש לי הכרות רבה עם רכבי פיג'ו.
בעמוד זה אסקור את דגמי המנועים הפופולאריים של החברה ואשתף אתכם בתובנות על חסרונות ויתרונות של כל מנוע, אילו מנועים גילו אמינות ואילו פחות וגם מידע על הטיפולים והתחזוקה של כל מנוע.
יש להבהיר כי אני לא לוקח אחריות על השימוש במידע בעמוד זה. אמליץ לכם לדבוק בהוראות היצרן ולפנות למוסך המתמחה ברכבי פיג'ו סיטרואן.
מנועי פרינס EP6, EP3 ו-THP
מנועי פרינס היא סדרת מנועי בנזין שפותחו על ידי תאגיד פיג'ו סיטרואן (PSA) יחד עם חברת BMW. המנועים בסדרה בנפח של 1.4 ליטר ו-1.6 ליטר, בעלי 4 צילינדרים ו-16 שסתומים. בפיג'ו יועדו מנועים אלו להחליף את מנועי ה-TU הותיקים וברכבי מיני קופר הם החליפו את מנועי טריטק. הדגמים המקבילים של מנועים אלה ברכבי מיני קופר של ב.מ.וו הם N14 ו-N18 ויש להם מחשב ניהול מנוע שונה של חברת סימנס, כידוע לי.
מנוע הפרינס מיוצר עד היום וזכה לשיפור לאורך השנים בעדכון ושדרוג מכלוליו השונים במטרה לתקן את הבעיות הנפוצות הקודמות בו. מנועים אלו כוללים גם גירסאות טורבו (THP).
מנועי 1.6 טורבו עם 156 כ"ס סבלו מבעיות רבות בהם בעיה במותחני שרשרת התזמון ועוד. מנוע זה תוכנן לעמוד בתקני יורו 5. בשנת 2012 המנוע קיבל גירסה משודרגת שמחליפה את קודמו ונועדה לעמוד בתקני יורו 6 ופתרה את רוב הבעיות הקודמות יחד עם שיפור מכלולים שונים במנוע ביניהם שרשרת ומותחני טיימינג משופרים, משאבת הזרקת דלק חדשה ועוד. אם לא מקפידים על תחזוקה נכונה, עדיין עלולה להיות בעיה של הצטברות פיח במנוע, במיוחד על השסתומים.
מדובר למעשה באותו בסיס של מנוע אך עם הגדרות מחשב שונות שנותנות לו הספקים שונים בגרסאותיו השונות: 156 כ"ס, 165 כ"ס, 180 כ"ס ו-200 כ"ס.
- EP6-5FW או VTI 120 הוא מנוע בעל הספק של 120 כ"ס הנמצא ברכבי פיג'ו 308 וגם בפיג'ו 3008 ו-5008 מהשנתונים הראשונים. מדובר במעשה באותו המנוע שהותקן ברכבי מיני קופר, רק בשם שונה.
- EP6C-5F01 או 5FC – מנוע בעל הספק של 120 כ"ס. הותקן ברכבי פיג'ו 208, 308, 3008 ו-5008. בדגם מנוע זה שופרה שרשרת הטיימינג והוא קיבל משאבת שמן חדשה. נעשה גם שיפור קטן במערכת הרמת השסתומים.
- EP6-DT או THP150 בהספק של 150 כ"ס. נמצא ברכבי פיג'ו 207 ו-308.
- EP6-CDT או THP156 בהספק של 156 כ"ס. את מנוע זה ניתן למצוא ברכבי פיג'ו 207, פיג'ו 308, פיג'ו 3008 וגם בסיטרואן DS3. מנוע זה ידוע כבעייתי עם לא מעט בעיות במכלוליו השונים ביניהם שרשרת התזמון, מותחני הטיימינג וגם בעיות נוספות.
- EP6-CDTX או THP200 בהספק של 200 כ"ס. נמצא ברכבי פיג'ו RCZ, פיג'ו 208 GTI ופיג'ו 308 GTI. המנוע נועד לעמוד בתקני יורו 5. מנוע זה מצויד במערכת הרמת שסתומים משתנה שפותחה על ידי BMW לכן הוא מסוגל להפיק יותר כ"ס אך עדיין לעמוד בתקני יורו 5.
המלצת היצרן במנועים אלו לטיפולי תחזוקה היא החלפת שמן מנוע ופילטר כל 15,000 ק"מ או כל שנה, המוקדם מביניהם. אני אישית אמליץ להחליף כל 5000-7000 ק"מ או כל שנה, המוקדם מביניהם, בהתאם לאופי השימוש ברכב ומצב המנוע. רכבים שמרבים לנסוע בסביבה עירונית נוטים ליותר בלאי במנוע מאשר רכבים שנוסעים נסיעות בין עירוניות או בכבישים מהירים. חשוב מאוד לשים שמן מנוע התואם בדיוק למפרט היצרן, לא רק בצמיגותו (בדרך כלל 5W30) אלא גם בתקן התואם שקבע היצרן לדגם המנוע ברכבכם. חשוב שיהיה מדובר בשמן סינטטי מלא.
במידה ולא מחליפים שמן בזמן ולא שמים את השמן על פי התקן שקבע היצרן עלול להיווצר מצב של בוצה במנוע. במצב זה, במהלך פעולת העבודה של המנוע, שמן לא יגיע לשימון כלל החלקים במנוע ויגרום לנזק. מכיוון שמדובר במנוע הזרקה ישירה אז גם במקרה של אי תחזוקה נכונה עלול להצטבר פיח שעלול בסופו של דבר לצריכת שמן גבוהה ולנזק אפשרי למכלולים במנוע.
מנועים אלה נוטים לצרוך שמן ככל שעולים בק"מ. אם מקפידים על תחזוקה נכונה וטיפולים בזמן אז הצריכה תהיה סבירה ותקינה בסביבות הליטר לכל 5,000 ק"מ. לפעמים הטורבו עצמו הוא הסיבה לצריכת שמן כתוצאה מנזילת שמן מצינורות השמן או אחד מחלקיו.
מבחינת נזילות שמן, ככל שהק"מ עולה והשנתון מתיישן אז עלולות להיות נזילות שמן ואני כבר מכיר את הנפוצות שבהן ברכבים אלו. משאבת הוואקום נוטה לנזול ויש צורך להחליף את האטם, ישנם מקרים בהם צריך להחליף את כל המשאבה והיא די יקרה. יש מקרים של הזעה ממכסה השסתומים והחלפת האטם בדרך כלל תפתור את הבעיה אך ישנם מקרים בהם המכסה מתעוות ואז צריך להחליף את כולו יחד עם האטם.
בהחלפת מצתים (פלאגים) המלצת היצרן משתנה בין דגמי המנוע השונים ובדרך כלל עומדת על 40 אלף ק"מ אך ההמלצה שלי להחליף כל 30 אלף ק"מ ואפילו לפני בהתאם לצורך. אם תמתינו ותמשכו עם הפלאגים יתר על המידה, עלול להיגרם נזק לרכיבים אחרים במנוע (כמו סלילי הצתה) וגם הוא יוריד בתפוקתו ובביצועיו. חשוב מאוד לקנות אך ורק מצתים מקוריים על פי המלצת היצרן.
את מצב המצתים ניתן לבדוק באמצעות פירוק והסתכלות עליהם ובדיקת המרווח שאמור להיות 0.8 מ"מ, מרווח גדול יותר יגרום לבעיות הצתה ולבלאי של סליל ההצתה. יש מקרים בהם מצתים חדשים לא נמצאים במרווח התקין עקב נפילה או מכה שקיבלו לפני או בזמן התקנתם. אמליץ לרכוש את הכלי הזה עבור בדיקת מרווח המצת וכיוונו בהתאם.
מהכרות וניסיון שלי עם סלילי ההצתה במנועים אלה הם מאוד אמינים כל עוד לא יחשפו ללחות או שמן. במכוני שטיפות רכב לא מקצועיים יש כאלה ששוטפים את המנוע עם לחץ מים גבוהה ובמקרה זה מים עלולים לחדור תחת מכסה השסתומים. בעת מילוי שמן במנוע יש לשים לב לא לשפוך שמן מסביב לפתח המילוי, השמן נוטה להצטבר מתחת למכסה השסתומים ועלול לזלוג אל תוך המצתים. אני אישית אמליץ על מילוי שמן באמצעות משפך גמיש, תוכלו לרכוש אחד כזה מהקישור הבא באליאקספרס.
אין המלצת יצרן על החלפת סלילי הצתה אך בדרך כלל אמליץ להחליף כל 100 אלף ק"מ או כל 10 שנים. אם תנסו למשוך יותר זמן אז פתאום אחד מסלילי ההצתה יכול לחדול מלפעול בפתאומיות בזמן הנסיעה ואז עלול להיגרם נזק למנוע או לממיר הקטליטי ברבכם.
למחשבים אלו משודכים מחשבי ניהול מנוע של חברת בוש מסוג MED17.4 ובדגמי המנועים האחרים ב-MEVD17.4, הגירסה תשתנה בהתאם לדגם המנוע. המחשב ניהול מנוע נוטה להיות אמין כל עוד החלפת המצבר או ההתנעה מרכב אחר כאשר המצבר נגמר יבוצעו בצורה נכונה. לא נתקלתי בבעיות נפוצות במחשב המנוע המשודך למנועים אלו. ישנם מקרים נדירים בהם במחשבי ניהול המנוע שיוצרו לפני שנת 2008 סבלו מבעיה בה אחד מהמזרקים חדל מלעבוד. במקרה זה יש צורך להחליף מחשב מנוע או לעדכנו.
מנועי דיזל
כמעט חצי מרכבי המותג הם מנועי דיזל שתוכננו בעבר יחד עם חברת פורד בשנת 1998. מנועי הדיזל של פיג'ו סיטרואן גילו אמינות ולא מעט רכבים מגיעים למספר קילומטרים גבוה בתחזוקה נכונה ושוטפת של הרכב אך גם לכל מנוע יש את הבעיות שלו. ישנן גם בעיות ברכבי פיג'ו-סיטרואן עם מנועי דיזל שהם לא בהכרח במנוע אלא ברכיבים אחרים כמו מיכל האוראה שנוטה להיסתם ודורש החלפה בעלות גבוהה.
הבעיה המשמעותית ביותר במנועי הדיזל 1.5 ליטר של פיג'ו וסיטרואן כמו בדגם המנוע YH01 היא כשל של שרשרת התזמון שנשברת בעצמה. במנוע זה קיימת למעשה רצועת תזמון בחלק התחתון של המנוע אבל בחלק העליון קיימת גם בנוסף שרשרת תזמון בגל הזיזים ששבירתה תוביל להרס מסיבי של רוב חלקי המנוע לכן מומלץ לבצע תחזוקה על פי דרישות היצרן.
כאשר שרשרת התזמון מתרחבת היא מרעישה לכן עליכם לשים לב לכך ולגשת למוסך מקצועי שמבין במנועים אלו ברגע שאתם חושדים שיש רעש חריג או בעיה אחרת מדובר בתיקון יקר או אפילו נדרש לשפץ או להחליף מנוע.
במנוע זה היצרן עצמו ביצע חידוש של מקט שרשרת התזמון העליונה, מגיע יחד בקיט ודורש החלפה על פי מה שקבע היצרן ולעיתים גם במסגרת האחריות. רכבים מעלו לכביש מפברואר 2023 סביר שתהיה בהם את השרשרת המעודכנת והחדשה.
מנועי PureTech והרצועה המתפוררת
במטרה לעמוד בתקן האירופאי יורו 5, בשנת 2012 פיג'ו הציגה סדרת מנועים חדשה בשם פיורטק (PureTech) הנושאת את שם הדגם EB וכללה מנועים בנפח 1 ליטר ו-1.2 ליטר. מנועי בנזין אלו הם בעלי 3 צילינדרים, בהמשך נוסף להם טורבו והם גם שונו כדי לעמוד בתקן יורו 6.
המנוע הראשון בסדרה הוא EB0 בנפח 1 ליטר (999 סמ"ק) ונכלל בדגמי פיג'ו 208 ראשונים וגם בסיטרואן C3 בדגמים מאוחרים יותר. דגם EB2 וגרסאותיו הם בנפח 1.2 ליטר (1199 סמ"ק) וההספק משתנה ביחס לגירסת המנוע או לגירסת מחשב המנוע והגדרותיה על פי היצרן.
מנועים אלו קיבלו תלונות רבות על הרצועה המתפוררת, צריכת שמן גבוהה לאחר 100 אלף ק"מ ותקלה במשאבת השמן שיחד הובילו להשבתת המנוע טרם עת. רצועת המנוע לא נוטה להיקרע אלא להתפורר ולסתום את מעברי השמן בבלוק המנוע וברכיביו השונים. במקרים בהם הרצועה הוזנחה ולא הוחלפה אז בסופו של דבר היא גם נקרעה.
הוראת היצרן היא החלפת שמן ומסנן שמן כל 15 אלף ק"מ או כל שנה והחלפת רצועת התזמון כל מאה אלף ק"מ או 5 שנים אך אני אמליץ לבצע זאת קודם ולוודא שהשמן תואם להוראות היצרן. השמן המתאים למנועים אלו הוא אך ורק זה שעומד בתקן B71 2297 בצמיגות של 5W30.
הרצועה שודרגה פעמיים מאז שהחלה הבעיה. במרץ 2017 הוצגה רצועה חדשה ועמידה ואז שודרגה שוב בשנת 2020 לרצועה חדישה יותר ונראה שהבעיה הופחתה משמעותית אך עדיין קיימת כאשר לא מתבצעים טיפולים שוטפים בזמן עם סוג השמן הנכון.
אני יודע להבחין בטיבה של הרצועה מהסתכלות בפתח מילוי השמן במנוע. ישנם גם כמה דרכים נוספות ביניהם מדידת רוחב הרצועה, בחינת השמן וגם אם ניתן לפתוח אגן שמן אז ניתן לדעת יותר על מצב התפוררות הרצועה והמנוע. כבר ראיתי מספר רכבים עם הרצועה המתפוררת ואדע להבחין בין הרצועה הישנה והכושלת אל הרצועה החדישה שאמורה למנוע בעיה זו. יש לי גם את הציוד וכלי האבחון הדרושים לבחינת טיבה של הרצועה ומצבה.
ברכבים בהם יש בעיה של חסימת שמן, נורת המנוע תדלק, המנוע יאבד מכוחו וגם יופיעו קודי תקלות של לחץ שמן לא תקין. במקרה שמתעורר חשד ונראה שיש סימנים להתפוררות הרצועה וחסימת מעברי השמן במנוע אז יש לפרק את אגן השמן ולבדוק את מצב השמן. ישנם מוסכים שישר יבחרו ללכת על פירוק חלקי המנוע אך אני אישית יבחר לבצע מספר בדיקות ראשוניות כדי לוודא שאכן מדובר בהתפוררות הרצועה.
בדגמי המנועים המוגדשים עם טורבו ייתכן אף מצב שהבלמים לא יעבדו עקב חסימה של משאבת הוואקום כי היא חולקת את אותו השמן במנוע. אגב, במנועים אלו קיימת משאבת מים עזר חשמלית שדואגת לקירור הטורבו לאחר כיבוי המנוע כך שכיבוי מיידי של המנוע לאחר נסיעה לא יגרום נזק לטורבו.
הרעיון של רצועה טבולה בשמן הוא לא חדש כלל, נעשה בו שימוש עוד משנת 2008 וקיים בחלק ממנועי הונדה, פורד ופולקסווגן. מטרת תכנון הרצועה הטבולה היא להפחית את צריכת הדלק, הרעש והבלאי של המנוע ואף של הרצועה עצמה. על פי המתכננים, הרצועה הטבולה בשמן מפחיתה את החיכוך ב-30 אחוז לעומת שימוש בשרשרת תזמון או רצועה יבשה.
נהוג לחשוב על שרשרת תזמון ממתכת כדבר שמבטיח את עמידותה אך יש לא מעט מקרים של שרשראות תזמון שנשברו וגרמו לנזק בלתי הפיך למנוע כולו. ומקרים כאלו ראיתי שקרו גם במנוע הדיזל 1.5 החדש של פיג'ו. ואם הם לא נשברו, אז הם נמתחו או בעיות כאלה ואחרות שנוצרו במותחן השרשרת שהובילו לבסוף לבעיות תזמון, סל"ד לא יציב וירידה בהספק המנוע.
החל משנת 2024, רכבי פיג'ו יגיעו עם מנועי פיורטק 1.2 ליטר חדשים שבתוכם שרשרת טיימינג טבולה בשמן שתחליף את הרצועה הטבולה. המנוע החדש הוא היברידי ומשודך למנוע חשמלי ותיבת הילוכים דו-מצמדית חדשה. עדיין האמינות והביצועים של מנוע זה לא ידועים לכן כל הנותר לנו הוא להמתין ולראות כיצד מנועים אלה עובדים בפועל וכיצד שומרים על אמינותם לאורך הזמן.
יש לזכור שרוב מנועי הבנזין המודרניים לא מתוכננים להחזיק מאות אלפי קילומטרים כך שאין להשוות אותם למנועים ישנים בהם לא מעט רכבים עם תחזוקה נכונה הצליחו לעבור את החצי מיליון ק"מ ללא פתיחת המנוע. היצרניות שמשווקות רכבים לשוק האירופאי כיום מחויבות לעמוד בתקנות מחמירות של זיהום אויר ולכן נאלצות לעשות שינויים במנועים שלהם, דבר שהופך אותם למורכבים יותר.
לפיג'ו ישנם מספר דגמים שמיוצרים עבור מדינות עולם שלישי ביניהם טנדרים (פיג'ו לנדטרק) וגם את פיג'ו 301 שהיא משפחתית פשוטה אבל יחסית עם מנוע אמין (NFP או בשמו האחר EC5) שהיה מבוסס על מנוע ה-NFU הותיק. אם אתם שואלים מדוע המנוע אמין אז אני מניח כי כאן המהנדסים יכלו לדבוק בפשטות, המכונית לא תוכננה לעמוד בתקן יורו כלשהוא ולא מיועדת לשוק האירופאי.
הצטרפו אל קבוצת הפייסבוק המוסך הוירטואלי בה תוכלו לשאול שאלות בנוגע לכל בעיה או תקלה ברכבכם.
נכתב על ידי:
יוסי אהרון
בלוגר; מתכנת ואיש מחשבים; בעלים של רכב פיג'ו וחובב המותג בעל הכרות עם כמעט כל דגמי פיג'ו ומנועיהם השונים. הכרות נרחבת עם כלי דיאגנוסטיקה ואבחון תקלות. קראו עוד »
כתיבת תגובה